Museu de Cultures del Món – Culturele veelzijdigheid expressief verlicht

Het Museu de Cultures del Món in Barcelona presenteert in traditionele, Catalaanse gebouwen voortreffelijke werken van volkeren van buiten Europa. Bij de verlichting met de lichtwerktuigen van ERCO, Optec en Pollux, komen architectuur en kunst in gelijke mate tot hun recht.

Een dodenmasker uit Ghana, een Boeddhabeeld uit Myanmar (Birma) en een wierookvat uit Guatemala. Het Museu de Cultures del Món is het platform voor behoud, presentatie en overdracht van het kunsterfgoed van Aziatische, Afrikaanse, Amerikaanse en Oceanische culturen. De permanente expositie toont een illustratieve selectie van circa 500 werken, waaronder een „Apa’apai“ vechtersbaas uit Polynesië, die de zeevaarder en ontdekker James Cook in de 18e eeuw meebracht naar Europa.

Het Museu de Cultures del Món ligt aan de Carrer de Montcada; een straat die bekend is om zijn historische bouwwerken. Het bevindt zich in de Casa Nadal en in de Casa Marquès de Llió, waarvan de geschiedenis al eeuwen teruggaat. Het Nadal-huis volgt de opbouw van een Middeleeuws paleis met een binnenhof, een galerij op de eerste verdieping en een façade met toren. Het Marquès de Llió-huis komt overeen met de structuur van een voorname woning uit de 8e eeuw, ook met binnenhof, galerij en toren, alsmede een representatief trappenhuis. Om beide grote huizen voor het actuele gebruik in te richten, waren omvangrijke verbouwings- en renovatiemaatregelen vereist, bijvoorbeeld de bouw van verbindingselementen tussen de tot dusver autonome gebouwen.

Antonio Sainz van Haz Luz 17 kreeg de opdracht voor de lichtplanning van het Museu de Cultures del Món. De centrale uitdaging was dat zowel het historische gebouw als de artefacten moesten worden verlicht, zonder dat architectuur en kunst met elkaar concurreren. Dit doel werd met de ERCO armaturen Optec en Pollux bereikt, waarvan het licht, dankzij zelfontwikkelde lenzensystemen, precies kan worden gericht. Daarnaast dienden te kunstwerken op een wijze te zijn geënsceneerd dat de kijkers zich contemplatief in het schouwspel kunnen verdiepen. De ERCO LED's waarborgen een bijzonder goede kleurweergave en laten daardoor de materiaal- en kleurnuances van de collectiestukken duidelijk tot hun recht komen. Niet op de laatste plaats gaat het bij de expositiestukken immers om kostbare, historische werken, die vanuit conserveringsoogpunt alleen beperkt aan licht mogen worden blootgesteld. Hier maakt LED-licht een overtuigende indruk, omdat zijn spectrum geen schadelijke IR- en UV-stralen bevat.

Talloze expositiestukken bevinden zich in de vitrines, waarvan de basis- en accentverlichting vanaf buiten, zonder reflecties is uitgevoerd. Om conserveringsredenen moeten de temperaturen in de vitrines bovendien constant blijven. Aangezien bij ERCO de LED-armaturen de warmte via het huis naar achter afleiden, zijn ze bij uitstek geschikt voor vitrineverlichting. Bij enkele hoge uitstalkasten worden hun deksels in de lichtprojectie betrokken, bijvoorbeeld met diepgevroren ruiten. Wanneer het licht van een spot door het semitransparante materiaal schijnt, ontstaat in de vitrine een combinatie van diffuse basisverlichting en accentuering door gericht licht. Op deze wijze wordt in Museu de Cultures del Món onder andere een groep Afrikaanse maskers expressief geënsceneerd.

Projectgegevens

Project: Museu de Cultures del Món, Barcelona / Spanje