Kunstgeschiedenis levendig gemodelleerd: ERCO in het Dommuseum van Florence

Het uitgebreide Dommuseum in Florence maakt zijn opwachting met een collectie sculpturen uit de Middeleeuwen en de Renaissance. Lichtwerktuigen van ERCO leveren een belangrijke bijdrage aan de effectvolle enscenering van de architectuur van het museum en de kunstwerken, en aan hun oogstrelende, kunstzinnige kwaliteit.

De Dom van Florence, de „Cattedrale di Santa Maria del Fiore“, behoort tot de meest belangrijke bezienswaardigheden van Italië. Circa 1,4 miljoen bezoekers per jaar noteert het tussen 1296 en 1436 opgerichte kerkgebouw, waartoe ook het aangrenzende baptisterium behoort. Tegenwoordig omvat het complex naast deze monumenten het in 1891 gestichte Dommuseum, het „Museo dell'Opera di Santa Maria del Fiore“. Het is enerzijds gewijd aan de bouwgeschiedenis van het Florentijnse symbool waar de zo beroemde Italiaanse kunstenaars, zoals Giotto, Brunelleschi, Ghiberti, Donatello en Michelangelo meewerkten aan het ontstaan en de inrichting ervan. Anderzijds presenteert het in verband met de Dom gecreëerde beeldende kunstwerken.

Florentijnse beeldhouwkunst in het licht van ERCO

Nadat het museum in de afgelopen jaren volgens plannen van het bureau Guicciardini & Magni Architetti nieuw werd vormgegeven, behoort het tegenwoordig tot de toeristische trekpleisters van de Toscaanse kunstmetropool. Ook de in Florence werkzame lichtplanner, Massimo Iarussi, heeft een belangrijk aandeel in dit succes. Het lukte hem om de daar tentoongestelde, wereldwijd belangrijkste collectie van Florentijnse beeldhouwkunst van de Middeleeuwen en de Renaissance gedurfd te ensceneren. Voor de realisatie van zijn lichtconcept vertrouwde hij op lichtwerktuigen van ERCO die onder deze omstandigheden eens te meer indruk maken door hun sprankeling en precisie. Om de circa 750 objecten van het museum, die op een totale oppervlakte van ongeveer 6000m2 worden gepresenteerd, in het juiste licht te plaatsen, werden in de 25 zalen van de instelling niet minder dan 1500 ERCO armaturen in 50 verschillende configuraties geïnstalleerd. De hoofdrollen zijn daarbij weggelegd voor de armaturenfamilies Parscan en Pollux. Afhankelijk van de situatie gebruikte Iarussi ook de downlights Quintessence en Skim, de spots Optec en Pantrac alsmede de schijnwerper voor de buitenruimte, Lightscan.

Individuele verlichting, op context gedifferentieerd

Ook monseigneur Thimothy Verdon, directeur van het Dommuseum, benadrukt de bijzondere rol van licht in zijn instelling: „Wanneer een collectie vrijwel uitsluitend uit sculpturen bestaat, wordt het licht de beslissende factor van de presentatie. Beelden en reliëfs hebben door hun plasticiteit en hun schaduwzones namelijk een gedifferentieerde manier van verlichting nodig." Hoe dat is bedoeld, wordt heel duidelijk bij het belangrijkste stuk van de presentatie: de „Salone del Paradiso“, dat zich uitstrekt over drie etages en door bovenlichten wordt verlicht. In deze binnenruimte, die door zijn afmetingen en zijn hoeveelheid daglicht een uitstraling heeft van een buitenruimte, worden kunstwerken gepresenteerd die oorspronkelijk werden geschapen voor de opstelling in de open lucht. Enerzijds kunnen de beroemde bronzen deuren worden bewonderd die Lorenzo Ghiberti in de 15e eeuw maakte voor het baptisterium. Anderzijds wordt de zaal door een model van de Middeleeuwse Domfaçade beheerst dat volgens de maten van weleer is opgesteld. In het model van deze nooit voltooide en later afgebroken façade werden de behouden gebleven beelden en reliëfs geïntegreerd. Krachtige Parscan spots accentueren de individuele sculpturen als aanvulling op het daglicht.

Projectgegevens

Project: Dommuseum, Florence / Italië