ERCO in de nieuwe Fondazione Prada, Milaan

Lichtwerktuigen van ERCO in één van de meest opzienbarende museumprojecten van het jaar: de verlichting van ERCO in de tentoonstellings- en buitenruimten van het nieuwe Fondazione Prada in Milaan laat zien hoe veeleisende lichtoplossingen in vernieuwende musea efficiënt kunnen worden gerealiseerd.

Op het terrein van een voormalige destilleerderij in het zuiden van Milaan, gebouwd rond 1910, ontstond een reusachtige cultuurcampus onder auspiciën van de Nederlandse toparchitect en winnaar van de Pritzkerprijs, Rem Koolhaas (OMA, Rotterdam). In de buiten- en tentoonstellingsruimten van de nieuwe Fondazione Prada worden verschillende ERCO LED-lichtwerktuigen ingezet. De culturele stichting van Miuccia Prada en Patrizio Bertelli vertrouwde daarbij op de jarenlange ervaring van ERCO op het gebied van museumverlichting: met de flexibele ERCO LED-lichtwerktuigen komen de meest uiteenlopende verlichtingstaken in de museale context op ideale wijze tot hun recht - met een gelijkmatige, verblindingsvrije, algemene verlichting aan de ene kant en een exacte accentuering van waardevolle expositiestukken aan de andere kant.

Bronzen en marmersculpturen uit de klassieke oudheid in een hypermoderne omgeving

Op die manier vormen bijvoorbeeld in het centrale museumgedeelte van de Fondazione Prada, het aan drie zijden beglaasde „podium", Parscan spots, Optec contourenspots en Pantrac lens-wallwashers een optimale combinatie van uiterst professionele LED-lichtwerktuigen. Parscan 12 W met Spherolit-lens spot en flood, alsmede Parscan 4 W met Spherolit-lens narrow spot verlichten hier in het kader van de openingstentoonstelling getoonde meesterwerken uit de klassieke oudheid precies en geaccentueerd. De meest fijne details van de bronzen en marmersculpturen komen haarscherp en plastisch naar voren. Op de eerste verdieping van het „podium" belichten Pantrac lens-wallwashers LED 24 W 4000 K de wandvlakken volledig gelijkmatig en genereren met de neutraalwitte lichtkleur een daglichtachtig licht - een verlichtingsconcept dat voor een royale, uitgestrekte indruk van de ruimte zorgt.

Ruimtelijk dichte enscenering in een vergulde, kunstzinnige ommanteling

Het zogenaamde „Haunted House", een gerestaureerd gedeelte van het gebouw van de oude destilleerderij dat uit vier verdiepingen bestaat, waarvan architect Rem Koolhaas de façade met bladgoud liet bekleden, toont de permanente tentoonstelling van meesterwerken uit de collectie van de Fondazione Prada. Parscan spots 24 W met de lichtverdeling wide flood zorgen hier voor een gelijkmatige basisverlichting van de tentoonstellingsruimten, terwijl Parscan 12 W met Spherolit-lens spots en flood de expositiestukken optisch op de voorgrond plaatsen. De minimalistische, zwarte Parscan spots voegen zich bescheiden in de aanwezige oude, stalen draagstructuur en richten de aandacht op de verlichte expositiestukken. In de schilderijengalerieën aan de zijkant zorgen Parscan spots 12 W en lens-wallwashers 12 W ten slotte voor een perfect gelijkmatige verlichting van de aan de wand gehangen schilderijen en laten hun krachtige kleuren uitstekend tot hun recht komen.

ERCO lichtwerktuigen in de binnen- en buitenruimte van de nieuwe Fondazione Prada

Terwijl binnen in de tentoonstellingsruimten LED-lichtwerktuigen van ERCO met een neutraalwit licht worden ingezet, worden de buitenruimten tussen de individuele gebouwen van het culturele complex met warmwit licht verlicht. Beamer schijnwerpers 36 W met lichtverdeling flood en wide flood verlichten de geplaveide wegen, terwijl de speciaal voor de buitenruimte ontwikkelde breedstralers uit de armaturenreeks Lightscan de grond voor de entrees verlichten. De uitstekende antiverblinding van de ERCO buitenarmaturen zorgt voor een groot visual comfort en waarborgt dat het licht alleen daar terechtkomt, waar het nodig is.

Projectgegevens

Project: Fondazione Prada, Milaan / Italië
Architectuur: OMA, Rotterdam / Nederland
(Rem Koolhaas, Chris van Duijn)