De ideale, digitale werkplekverlichting - Werkplekarmatuur Lucy van ERCO

Lüdenscheid, april 2016. Från läsesal till hemkontor, från kontorsrummet till kontorslandskapet: Koncentrerat arbete ställer särskilda krav på ett balanserat förhållande mellan allmänbelysning och riktad arbetsplatsbelysning. Med den digitala arbetsplatsarmaturen Lucy erbjuder ERCO en lösning för arkitektoniska situationer som är nyskapande inom ljusteknik och estetik. Denna bordsarmatur är mycket minimalistisk i formen, en smal pelare helt frigjord från traditionella modeller. Den är givetvis utrustad med högkvalitativ LED-teknik utvecklad av ERCO för bättre visuell komfort och energieffektivitet.

Offentliga läsesalar och mediatek är välbesökta platser som används aktivt av hundratals besökare varje dag. Det kräver robust och samtidigt anpassningsbar inredning. Kraven på ljusdesign blir höga, eftersom biblioteken representerar kultur och bildning i samhället. Belysningen i sådana offentliga arbetslokaler måste klara både den övergripande belysningen i ett vidsträckt rum och på den individuella arbetsplatsen. Den ska även tillgodose behovet av arkitektonisk estetik och samtidigt uppfylla den enskilda användarens krav.

ERCO utvecklade den digitala arbetsplatsarmaturen Lucy med målsättningen att den skulle fungera lika perfekt i en sådan krävande miljö som i tidsenliga kontor eller på hemkontoret. Utan kopplingar till traditionella modeller skapades detta ljusverktyg med potentialen att bli en ny sinnebild för arbetsplatsbelysning i LED-tidsåldern: en smal men ändå robust vertikal pelare, knappt 75cm hög, som på den horisontella arbetsytan fördelar bredstrålande ljus från tre exakt avbländade ljusöppningar. Lucy kan ljusregleras på ett intuitivt sätt, och själva pelaren kan vridas 180° för att rikta ljuskäglan. Ljuset kan därigenom anpassas till specifika visuella lösningar och det skapas en tydlig rumslighet i den närmaste arbetsmiljön.

Designföremål med god visuell komfort

Den minimalistiska designen gör Lucy till ett fascinerande funktionellt objekt. Den konkurrerar inte med arkitekturen utan framhäver linjer och strukturer i det arkitektoniska rummet, särskilt då flera exemplar används samtidigt. Bordsarmaturen finns i två utföranden, antingen fristående med armaturfot eller som monteringsvariant för bordsskivor med en tjocklek på 10 till 40mm. Armaturens utomordentliga visuella komfort återspeglar ERCOs expertis i fråga om LED-ljusstyrning. De optiska systemen finns i det inre av armaturen, även vid insyn i flack vinkel uppnås fullständig avbländning. Avbländningskomponenter av svart plast vid de tre ljusöppningarna minskar reflexionen ytterligare.

Exakt ljusteknik för koncentrerat arbete

Att Lucy är utrustad med LED-driftdon och optik utvecklad av ERCO, bidrar till att ge ergonomiskt ljus. Ljuset är flimmerfritt med jämn ljusfördelning och verklighetstrogen färgåtergivning, och det finns möjlighet att reglera belysningsstyrkan från 100% till 1% med en knapp. Ljusstyrkan kan anpassas intuitivt till respektive ljuslösning och till ljusförhållandena i omgivningen. Lucy erbjuder alltid lämpligt ljus, oavsett om arbetet utförs på papper, på den bärbara datorn eller på surfplattan. Lucy passar perfekt för belysning av horisontella ytor i ljuskoncept där även vertikal belysning används i arbetsmiljön för att få väl avvägda ljusförhållanden. Det är en lösning som främjar koncentration och effektivitet eftersom ögonen inte ständigt behöver anpassa sig till kontraster i ljusintensiteten.

Energieffektiv med lång livslängd

Som ljuskällor använder ERCO högeffekt-LED med högt ljusutbyte: Med bara 10W effekt skapar Lucy ljusflöden på 1230lm vid neutralvitt och 930lm vid varmvitt ljus. Tack vare den effektiva värmehanteringen arbetar LED och driftelektronik under mycket goda förhållanden även i kontinuerlig drift. Det ger lång livslängd och bibehållande av höga ljusflöden. Trots sin smala form passar bordsarmaturen Lucy väl in i offentliga arbetsmiljöer genom den mycket robusta konstruktionen hos armaturhuset av aluminium och den reptåliga och stöttåliga pulverlackeringen. Driftdon och de slutna optiska systemen ligger skyddade invändigt i armaturen.

Tekniska egenskaper Lucy

LED-modul: Högeffekt-LED på kretskort med metallkärna, ljusfärger: varmvitt eller neutralvitt, 3000 resp. 4000K
Optiskt system: Softec-lins och aluminiumbelagd reflektor, avbländningselement av svart plast
Armaturhus: Pulverlackerad aluminiumprofil, vit (RAL9002), 180° vridbar, strömbrytare med integrerad dimmer