28.000 oplossingen voor specifieke verlichtingstaken: het nieuwe Eclipse spotprogramma van ERCO

Lüdenscheid, januari 2020. Er zijn verlichtingsprojecten waarvoor de beste techniek net goed genoeg is: representatieve musea, kunstgalerieën of exclusieve winkelprojecten. Hier verwachten opdrachtgevers afgestemde lichtoplossingen die tegelijkertijd de perfecte kwaliteit in design en lichttechniek bieden. Een eis waar ERCO met het Eclipse programma meteen 28.000 keer aan voldoet - want de nieuwe spots, breedstralers en wallwashers maken niet alleen indruk met innovatieve, technische details, maar ook met een ongeëvenaarde systeemomvang. Nog nooit eerder had ERCO een spotfamilie met zoveel verschillende maten, optische systemen, lichtkleuren en opties voor connectiviteit - en zo'n uitgebreid toebehoren dat het potentieel van de mogelijkheden nog groter maakt.

Maar hoe moet een lichtsysteem eruit zien dat pronkstukken in vitrines net zo sprankelend accentueert als dat het de wanden van schilderijengalerieën gelijkmatig aanstraalt of grote sculpturen in atriums ensceneert? In elk geval anders dan wat er voorheen mogelijk was, vonden de ontwikkelaars en designers van ERCO. De autonome verschijning van Eclipse wordt gevormd door optische systemen die nieuw zijn in hun soort. Een bajonetsluiting verbindt deze verwisselbare lensunits met de slanke, cilindrische armaturen van aluminiumgietwerk. Behalve enkele uitzonderingen, waarover later meer, vormen de optische systemen de betreffende lichtverdeling door middel van speciale Darklight-lenzen vanuit slechts één lichtpunt. Door de heldere, zeer ontspiegelde lenzen is de straal vrijwel onzichtbaar en blijft de lichtuittreding vrij van strooilicht - voor een magische gevoelsindruk en een superieur visual comfort.

Uniform en schaalbaar

De afmetingen van het Eclipse systeem overtuigen ook geheel zonder die magie: vijf maten van XS tot XL leveren een enorme bandbreedte aan lumenpakketten voor toepassingen van elk formaat. Bovendien benutten de kleinste Eclipse spots met een diameter van slechts 32mm het minimalisatiepotentieel volledig van de moderne LED-techniek. Deze maken ook bij krappe ruimteverhoudingen zeer gedifferentieerde lichtconcepten mogelijk; met name in de uitvoering voor minirail-spanningsrails 48V. In iedere maat zorgen de verwisselbare lensunits voor een net zo nauwkeurige als flexibele afstemming van de lichtverdeling op de betreffende verlichtingstaak.

Het volledige arsenaal aan mogelijkheden

Ontwerpers kunnen alle karakteristieken van de armaturensystematiek van ERCO toepassen. Zeer precieze Darklight-lenzen definiëren de rotatiesymmetrische lichtverdelingen van narrow spot (5°) tot extra wide flood (80°). Daarbij komt nog een reeks specialiteiten van ERCO: bijvoorbeeld twee tweezijdige lichtverdelingen oval flood (18° x 65°) en oval wide flood (55° x 85°), de asymmetrische lichtverdeling wallwash voor de gelijkmatige verticale verlichting, de contourenspot voor haarscherp geprojecteerde vlakken, alsmede de twee compacte optische zoomsystemen zoom spot (17° - 67°) en zoom oval (25° x 65° tot 62° x 68°). Kortom: een volledig pakket aan mogelijkheden, waarmee alle voorstelbare situaties, bijv. in de museumverlichting, kunnen worden opgelost - en als het dan zo uitkomt, maakt het toebehoren, denk maar aan sculpturen- of zacht aftekende lenzen nog meer finetuning mogelijk.

Perfect afgestemde LED-spectrums

Hetzelfde principe - modulaire opbouw plus toebehoren - maakt het systeem ook qua lichtkleuren uiterst veelzijdig en flexibel. Eclipse is leverbaar met LED's in zes lichtspectrums met kleurtemperaturen van 2700K tot 4000K en kleurweergave-indices van Ra 82 tot Ra 97. Vier conversiefilters als toebehoren genereren 24 extra spectrums voor de fijnafstemming van de kleur. Optioneel zijn, in het bijzonder voor dynamische scenario's, ook tunable white alsmede RGBW verkrijgbaar. Om dergelijke functies te regelen, maar ook voor traploos dimmen vanaf 0,1%, biedt ERCO voor Eclipse diverse conventionele en draadloze connectiviteit-oplossingen aan - met nog meer keuze dan u tot dusver gewend was.

Connectivity - van Bluetooth tot Zigbee

De meeste mogelijkheden zijn er voor het ontwikkelde product Eclipse InTrack met zijn ultraslanke, met de rails afgesloten adapters voor de spanningsrail van ERCO. Hier dient met name de nadruk te worden gelegd op de opties voor draadloze besturing via Casambi Bluetooth of Zigbee 3.0 - maar ook de nieuwe Multi Dim-bedrijfsapparatuur is met DALI, push dim of fasendimmen uiterst flexibel. Speciaal als upgrade voor bestaande spanningsrailinstallaties is Eclipse in de maten XS tot M ook verkrijgbaar met de beproefde ERCO transadapter. Eclipse 48V voor minirail kan op zijn beurt draadloos via Casambi Bluetooth, Zigbee 3.0 alsmede met DALI via de Casambi Gateway via DALI worden geregeld. De opties „Schakelbaar“ en „On-board Dim“ met draairegelaar aan de armatuur zijn voor alle uitvoeringen verkrijgbaar.

Een vernieuwend high-end-systeem

Uit de beschreven technische bijzonderheden wordt duidelijk: ERCO slaat met het Eclipse programma nieuwe wegen in en bekrachtigt zo zijn leiderschap op het terrein van verlichting van musea, exclusieve winkels alsmede van vergelijkbare toepassingen die high-end-lichtwerktuigen nodig hebben. Om veeleisende verlichtingstaken op te lossen, zal Eclipse in de toekomst de eerste keuze zijn voor alle ontwerpers en gebruikers.

De film over het product: https://youtu.be/cB4kH-0fDdw

Technische eigenschappen van 3 productfamilies

Eclipse InTrack voor spanningsrails

ERCO lenzensysteem: lensoptiek van optisch polymeer