UniCredit-paviljoen in Milaan – Verlichting als ingrediënt van meesterlijke architectuur

De gerenommeerde Italiaanse architect en designer Michele De Lucchi ontwierp in samenwerking met de lichtplanners van Gruppo C14 het nieuwe, multifunctionele paviljoen van de bank UniCredit als kolossale lantaarn: het architectonische juweel van hout en glas lijkt dankzij ERCO lichtwerktuigen van binnenuit op te lichten.

Wanneer lichtplanners en architecten de handen ineen slaan, ontstaan gebouwen van een uitmuntende ruimtelijke en stedenbouwkundige kwaliteit. Het organisch gevormde paviljoen dat architect Michele De Lucchi in opdracht van de UniCredit Bank ontwierp en in nauwe samenwerking met de lichtexperts van het Milanese bureau Gruppo C14 zijn vorm gaf, werd binnen de kortst mogelijke tijd een publiekstrekker en het poëtische middelpunt van de nieuwe prestigieuze wijk van Milaan, Porta Nuova. Façaden en binnenruimten van het multifunctionele paviljoen, waarin meetings en congressen van de bank, maar ook openbaar toegankelijke concerten, theatervoorstellingen of tentoonstellingen plaatsvinden, worden op zeer professionele wijze verlicht door LED-lichtwerktuigen van ERCO.

Als contrast met de koude, technische architectuurtaal van de spiegelend verglaasde gebouwen aan de Piazza Gae Aulenti steekt de kantoortoren van de UniCredit Bank, de Torre UniCredit, hier als markant architectonisch element van de nieuwe skyline van Milaan trots 218 meter omhoog - De Lucchi ontwierp hiervan het paviljoen op het centrale niveau. De organisch gevormde structuur van hout en glas doet denken aan de vorm van een kiezel of zaadkorrel. De verticale constructie met houten ribben van horizontaal gespannen larikshoutlamellen omvat een verglaasde kern met auditorium op de begane grond, een galerie op de tussenverdieping en een lounge onder het afgeronde dak. Niet alleen zijn organische vorm en het natuurlijke bouwmateriaal, maar ook het warmwitte licht met 3000K dat voor de volledige binnen- en buitenverlichting van het paviljoen werd gekozen, maken een bewust onderscheid ten opzichte van de aangrenzende hightech-architectuur.

Om het idee van een verder zichtbare, warm oplichtende, verwelkomende „Lantaarn“ werkelijkheid te laten worden, ontwikkelde lichtexpert Alexander Bellman met zijn bureau Gruppo C14 samen met de ontwerpers van Studio Michele de Lucchi slimme, constructieve details: op die wijze werden bijvoorbeeld Grasshopper schijnwerpers van ERCO onzichtbaar voor het oog in uitsparingen binnen de verticale houten dragerstructuur buiten voor de glasfaçade geïnstalleerd. „Deze onderhoudsvrije schijnwerpers met hoge prestaties en een precies afgestemde lichtverdeling werden, verspreid over de volledige gebouwommanteling, in de houten structuur en de verglazing binnen de horizontale houten balkstructuur aangebracht“, legt lichtplanner Alexander Bellman uit. „Ze verlichten de façade met een accent van onder- en bovenaf met overlappende lichtbundels, zodat de indruk ontstaat alsof de constructie van binnenuit oplicht.“

Ook in de binnenruimte werd gekozen voor efficiënte en innovatieve LED-lichtwerktuigen van ERCO. Light Board inbouwbreedstralers in warmwit met 48W, geïnstalleerd in de zijdragers, verlichten in het paviljoen met een brede lichtbundel de gewelfde onderkant van het plafond. De muren die dieper zijn gelegen dan de glasfaçade en de kern van het paviljoen op alle verdiepingen omvatten, worden met behulp van in het plafond geïntegreerde Compact lens-wallwashers in warmwit met 24W en 32W gelijkmatig, helder verlicht, zodat ook 's nachts de inkijk in het kleine, maar architectonisch interessante gebouw blijft gewaarborgd. Tijdens de openingstentoonstelling in het nieuwe paviljoen werden bijvoorbeeld zeventig kunstwerken uit de UniCredit Art Collection geëxposeerd. Lichtwerktuigen van ERCO nemen het voortouw op het gebied van museumverlichting en gooien dan ook hoge ogen met de eersteklas kleurweergave. Met vervangbare optische systemen maken Optec spots contrastrijke accentueringen, breedstraling van expositiestukken, gelijkmatige verlichting van wanden of haarscherpe lichtbundels voor indrukwekkende lichteffecten mogelijk. Pollux contourenspots plaatsen nauwkeurige lichtbundels op expositiestukken voor een magische enscenering van de kunst.

Projectgegevens

Project: UniCredit-paviljoen, Milaan / Italië