Sprankelend, indrukwekkend en efficiënt – de relighting van Dussmann das KulturKaufhaus in Berlijn

Krap twee decennia na zijn oprichting worden de verkoopruimten van Dussmann, het culturele warenhuis in Berlijn, fasegewijs opnieuw vormgegeven. In het middelpunt van de moderniseringsmaatregelen staat de relighting met moderne LED-lichtwerktuigen van ERCO.

In Berlijn is “Dussmann das KulturKaufhaus” in de Friedrichstraße een begrip - een vast punt in het culturele leven en een attractie in de detailhandel van de hoofdstad. Het in 1997 geopende bedrijf biedt op een oppervlakte van ca. 7000 m2 en verdeeld over vijf verdiepingen boeken, cd's, dvd's alsmede bladmuziek te kust en te keur aan. Tegen de trend van de branche in zijn ze hier zeer succesvol. Nu leek voor de verantwoordelijken de tijd te zijn gekomen om de verkoopzones opnieuw vorm te geven. Licht diende daarbij een centrale rol te spelen.
Toen in 2013 de planning van de renovatie van start ging, kregen verschillende aanbieders het verzoek om hun lichtoplossing met een mock-up op locatie te presenteren. De beslissing om voor de aanbieding van ERCO te kiezen was te danken aan de kwaliteit van de ERCO armaturen, hun gegarandeerde levensduur en de mogelijkheid om ze steeds opnieuw te gebruiken ook als de inrichting verandert. Het was door de efficiency van de ERCO lichtoplossingen mogelijk om de hoge investeringskosten te compenseren, zoals Julia Claren, bedrijfsleidster van het culturele warenhuis, verklaart.

Artikelen waarbij lezen noodzakelijk is - de uitdaging voor het lichtconcept

De relighting van Dussmann das KulturKaufhaus bleek een veeleisende taak te zijn die een gedifferentieerde lichtoplossing nodig had. “Het belangrijkste is”, aldus Julia Claren, “om met licht een voor klanten en medewerkers prettige sfeer te scheppen.” Op de verkoopvloer krijgt natuurlijk de presentatie van de artikelen de volle aandacht. “Boeken en cd's”, zo legt ze uit, “zijn artikelen waarbij moet kunnen worden gelezen.” Voor de klanten mag dat geen inspanning zijn. Ze moeten de gezochte titel gemakkelijk kunnen vinden en ook snuffelen moet een feest zijn. Het licht dient daarom voor het optimale leescomfort te zorgen. Een goede kleurweergave is daarbij net zo belangrijk als antiverblinding en een stabiele lichttemperatuur. In het culturele warenhuis moet licht bovendien de uitgestrekte ruimte indelen, individuele zones definiëren, de oriëntatie vergemakkelijken en waarnemingshiërarchieën scheppen.
Voor het lichtconcept werd gekozen voor verticale verlichting om de vele schappen optimaal te kunnen verlichten. Daarnaast valt een indrukwekkende accentuering van individuele ruimtelijke zones en displays op die dankzij de efficiënte spot- en optische oval flood-systemen van ERCO kon worden gerealiseerd. Er worden slechts drie armaturenfamilies ingezet: Light Board en Logotec alsmede Quintessence downlights. Alle armaturen zijn met warmwit licht uitgevoerd.

Een reuzensprong voorwaarts: van uniform licht naar op de waarneming gerichte verlichting

De relighting van Dussmann das KulturKaufhaus markeert een reuzensprong voorwaarts. Dat kan in de renovatiefase het beste worden aanschouwd, waar de oude en nieuwe verlichting naast elkaar bestaan. Bij het onderwerp Licht was het motto in het culturele warenhuis tot dusver: helderheid tot elke prijs. Dat leidde tot diffuus, weinig gedifferentieerd licht, waarbij de talloze artikelen met kleine onderdelen nauwelijks tot hun recht kwamen. Op de nieuw vormgegeven verdiepingen wordt het licht daarentegen gedoseerd toegepast. Alleen daar waar het wordt gebruikt, is het in een keur en in de beste kwaliteit beschikbaar. Qua indruk kan worden beleefd met welke kracht het licht de aandacht onwillekeurig naar de artikelen stuurt. De nauwkeurig geplaatste verlichting levert daarnaast een bijdrage aan een prettige, bijna behaaglijke sfeer in de nieuwe verkoopruimten.
Julia Claren ziet haar verwachtingen ten aanzien van de relighting “voor 100 procent in vervulling gegaan”. Na de afronding van de renovatie, legt ze uit, “zullen wij volgens mij in Duitsland het eerste warenhuis zijn dat zijn verlichting compleet naar LED heeft omgezet.” Een voortrekkersrol waarop iedereen bij Dussmann met recht trots mag zijn.

Projectgegevens

Project: Dussmann das KulturKaufhaus GmbH, Berlijn / Duitsland
Opdrachtgever: Dussmann das KulturKaufhaus GmbH, Berlijn / Duitsland
Concept en ontwerp: ROBERTNEUN Architecten, Berlijn / Duitsland