Met licht merken communiceren: showroom van Otto Wulff Projektentwicklung, Hamburg

Hoe kan over merkenwaarden, zoals kwaliteit en innovatie, met behulp van licht worden gecommuniceerd? Hoe schept u een uitnodigende, elegante sfeer in een representatieve showroom - en biedt u de klant tegelijkertijd oriëntatie? Het kwalitatief geplande lichtconcept in de nieuwe showroom van Otto Wulff Projektentwicklung (Otto Wulff Projectontwikkeling), gerealiseerd met LED-lichtwerktuigen van ERCO, werkt met heldere, visuele waarnemingshiërarchieën.

Waarden scheppen - Waarden ontvangen: dat is het grondbeginsel van bouwonderneming Otto Wulff GmbH, waar de geschiedenis van het bedrijf begint in 1932. Diep geworteld in de vestigingsplaats Hamburg is de onderneming met circa 300 medewerkers actief op de terreinen Hoog-, Industrie- en Staalbetonbouw, en in Renovatiebouw. Dochterbedrijf OWP Otto Wulff Projektentwicklung GmbH stimuleert de nieuwbouw en verbouwing van vastgoed in de metropoolregio Hamburg en intussen ook in Berlijn. Als opdrachtgever voert OWP projecten van verschillend formaat uit in de woningbouw en de industriële bouw; van concept tot en met de sleutelklare overdracht. De Otto Wulff Groep biedt daardoor alle disciplines rondom bouwen uit één hand aan en staat als merk bekend om zijn belofte aan kwaliteit, die is gebaseerd op competentie, ervaring en prestaties. Deze bekendheid dient de nieuwe showroom op het hoofdkantoor in Billstedt te onderstrepen. Opdrachtgevers en investeerders kunnen hier de juiste indruk krijgen van de bouwkwaliteit van Otto Wulff. Bovendien vinden in de showroom presentaties van monsters plaats om de betreffende uitvoeringstrajecten van de individuele projecten te selecteren.

Showroomverlichting met ERCO: efficiënte LED-lichttechniek schept sfeer, verdeelt de ruimte in zones en begeleidt de bezoeker

Timm+Goullon Architekten ontwierpen een elegant, modern gebouw met plat dak met een uitnodigende glasfaçade. Voor de professionele lichtplanning werd Dirk Hollweg van lux100 aangetrokken. „50 procent van de interieurarchitectuur bestaat uit Licht - het lichtconcept moet dus 50 procent van de 3D-uitingen van een merk weerspiegelen", beschrijft hij het uitgangspunt voor zijn planning. „Concreet in het geval van de nieuwe showroom van Otto Wulff Projektentwicklung ondersteunt het lichtdesign bij selectiegesprekken en het sluiten van contracten een positieve sfeer. Het licht heeft een uitnodigende, verbindende en hoogwaardige uitstraling en communiceert op die manier de leidinggevende claim van Otto Wulff.” Het lichtconcept van Hollweg biedt de klant bovendien oriëntatie in de ca. 250m2 grote showroom die is verdeeld over allerlei functionele zones - receptie, wachtzone, verkoop- en vergaderruimten, een zone voor het showen van materialen en het selecteren daarvan, alsmede een woonwereld en een badkamershowroom. Het ontwerp van Dirk Hollweg is gebaseerd op visuele waarnemingshiërarchieën: licht-donkercontrasten respectievelijk lichtsterktegradaties genereren spanning, verlenen individuele zones in de ruimte een bewuste opwaardering en laten ze optisch op de voorgrond verschijnen. Andere, minder helder verlichte zones blijven eerder bescheiden en treden optisch naar de achtergrond. „Ik kan met licht indelen. Dat genereert spanning en communiceert tegelijkertijd de waarde van het merk Otto Wulff“, aldus Dirk Hollweg, die in de volledige showroom uitsluitend armaturen met lichtkleur 3000K heeft ingezet, omdat: „warm gericht licht een hoogwaardige indruk geeft - koud, indirect licht wordt daarentegen zakelijk, functioneel en vaak saai." Zijn kwalitatieve lichtplanning brengt structuur aan in de ruimte, benadrukt individuele zones en plaatst gerichte highlights - “net als zonnestralen” - met spots. Het resultaat is een waardige en uitnodigende sfeer in de volledige showroom.

Oriëntatie in de ruimte met behulp van licht: lichte zones trekken bezoekers aan

Individuele zones worden gedifferentieerd verlicht wat bezoekers zo gericht door de showroom begeleidt. „De aandacht van de bezoeker wordt automatisch getrokken naar daar waar het lichter is", verklaart de ontwerper. Op die manier wordt bijvoorbeeld het paneel aan de wand met het grote Otto Wulff-logo op ooghoogte, die de bezoekers bij de receptie ontvangt, met een Optec wallwasher van 24W gelijkmatig zeer nadrukkelijk uitgelicht en wordt daardoor de centrale blikvanger. Rechts bevindt zich de receptiebalie waar twee decoratieve Starpoint pendelarmaturen van 8W werden geïnstalleerd met de lichtsterkteverdeling extra wide flood; op het wandvlak daarachter wordt de groet “Hartelijk welkom” met behulp van een in het plafond geïntegreerde Compact wallwasher gemarkeerd. Deze zone is in zijn totaliteit duidelijk helderder verlicht dan de tegenoverliggende wachtzone, wat de bezoeker een duidelijk signaal geeft zich op rechts te richten. In de wachtzone aan de linkerkant is de verlichting daarentegen terughoudend: hier ensceneert een Optec spot met lichtverdeling spot de bijzettafel naast de bank als een eilandje in de ruimte; twee Compact lens-wallwashers verlichten de foto achter de bank, een decoratieve tafelarmatuur plaatst een gezellig accent.

Verkoopstimulerend effect van licht: de aandacht van de klant sturen

In de beide vergaderruimten worden de tafels gericht met licht gemarkeerd, waar de klantenadviseur ontwerpen en planningsdetails presenteert, alsmede bijzonderheden van het project toelicht. „Zo richt de aandacht van de klant zich op het verkoopgesprek“, legt Dirk Hollweg uit. Telkens slechts een enkele Skim plafondinbouwspot belicht het tafelblad gelijkmatig helder en verblindingsvrij. Een decoratieve tafelarmatuur, geplaatst op ooghoogte op het plateau aan de zijkant, benadrukt bovendien het elegante karakter van het interieur. Ook hier werkt het lichtconcept met heldere waarnemingshiërarchieën: de focus op de lichtsterkte en daardoor op de aandacht is uniform gericht op de tafelvlakken. De andere zones van de ruimte nemen daarachter een bescheiden positie in. „Te gelijkmatig of te uniform verlichte ruimten zorgen voor stress", benadrukt ontwerper Dirk Hollweg. In het achterste deel van de showroom wordt een woonsituatie gesimuleerd. Hier zorgen decoratieve pendel- en staande armaturen voor behaaglijke sfeer. „Bovendien genereert een Optec spot met slechts 6W en lichtsterkteverdeling narrow spot op het lage tafeltje naast de bank het effect van een kampvuur - iedereen gaat er rondom zitten, zoals vroeger bij het kampvuur - een andere Optec spot zorgt ervoor dat de foto boven de sideboard een blikvanger wordt", aldus de ontwerper. Optec met 6 W en de lichtverdeling spot plaatsen bovendien accenten op individuele producten binnen de badkamerexpositie.

Maximaal natuurlijke kleurweergave van de getoonde bouwmaterialen: ERCO LED-lichtwerktuigen met 3000K

Een andere belangrijke zone binnen de nieuwe showroom is gewijd aan de presentatie en selectie van monster- en materiaalonderdelen. Het productdisplay aan de zijwand in het midden van de showroom kan afwisselend met deurbeslag, venstergrepen, lichtschakelaars, tegels, houtmonsters en vergelijkbaar worden ingericht. „Een Optec wallwasher met 24W zorgt hier voor voldoende licht van bovenaf", aldus Dirk Hollweg. „En strak langs de wand om een optimale schaduw- en verblindingsvrije productpresentatie te waarborgen. De klant werpt geen schaduw over het product dat hij bekijkt." Zo veelzijdig als de keuze aan materialen en toebehoren voor verschillende bouwprojecten van Otto Wulff is, zo breed is hun spectrum aan kleuren en texturen. Een zo natuurgetrouw mogelijke kleur- en materiaalweergave was dan ook een daaruit voortvloeiend belangrijk uitgangspunt bij de lichtplanning. De ingezette LED-lichtwerktuigen van ERCO in warmwit met 3000K laten een voortreffelijke kleur- en materiaalweergave (RA ≥ 90) zien.
In de nieuwe showroom van Otto Wulff Projektentwicklung in Hamburg wordt duidelijk hoe merkenwaarden, zoals kwaliteit en een innovatieve geest, met behulp van licht kunnen worden gecommuniceerd. Daarbij vullen de lichttechnische voordelen van de ERCO lichtwerktuigen elkaar aan - bijvoorbeeld de uitmuntende kleurweergave alsmede de consequente lichtkwaliteit - en de talloze vormgevingsmogelijkheden van de precieze ERCO lenzen.

Projectgegevens

Project: Showroom OWP Otto Wulff Projektentwicklung, Hamburg / Duitsland