Het nieuwe FrischeParadies in Stuttgart – perfecte enscenering van delicatessen met licht

Een gedifferentieerd verlichtingsconcept dat klanten oriëntatie biedt in de royale verkoopruimte en daarmee de verfijnde levensmiddelen geaccentueerd in het middelpunt plaatst: de markthal van de nieuwe vestiging van FrischeParadies GmbH & Co. KG in Stuttgart kiest voor de talloze mogelijkheden van ERCO LED-spots.

FrischeParadies GmbH & Co. KG, de grootste speciale markt voor delicatessen in Duitsland biedt de horeca en particuliere klanten een breed assortiment van ruim 12.000 delicatessen. Ze hebben filialen in onder andere Berlijn, Hamburg, Keulen en München. De hoogwaardige architectuur en interieurarchitectuur alsmede het gedefinieerde lichtconcept van ROBERTNEUN™ ARCHITEKTEN GMBH voor de onlangs geopende vestiging van FrischeParadies GmbH & Co. KG in Stuttgart deelt de grote verkoopruimte in, definieert individuele, van elkaar te onderscheiden zones en maakt het voor de klant zo gemakkelijker om zich te oriënteren in de wereld met producten. De gebruikte LED-lichtwerktuigen van ERCO sturen de aandacht van de bezoekers en laten de aangeboden delicatessen sprankelend tot hun recht komen - door gericht licht dat flonkerend tot inkopen verleidt.

ROBERTNEUN™ ARCHITEKTEN ontwierpen de nieuwbouw van FrischeParadies in Stuttgart als opvallende hal welke bestaat uit vier gedeeltes zonder pilaren. De voor de klanten toegankelijke markthal omvat circa 1000m2 verkoopoppervlakte onder luchtige dakramen met een ruimtehoogte tot en met tien meter. Een groot daglichtaandeel, grootschalige glaselementen aan de voorzijden alsmede een markante dakconstructie van vakwerk van onbehandeld houten bintbalken op wanden van zichtbeton verlenen de binnenruimte zijn hedendaagse, industriële karakter. Een bij deze esthetiek passend zwart spanningsrailsysteem werd geïnstalleerd op een hoogte van 3,50 meter en voorzien van Optec spots van ERCO. Met behulp van een enkele familie spots ontstond in de nieuwe markthal een accentuerend, op de waarneming gericht lichtconcept met overeenkomstige contrasten bij een rustige indruk van het plafond.

De zwarte spanningsrails en daaraan geïnstalleerde Optec spots verdwijnen volledig uit het blikveld van de bezoekers. De delicatessen en andere verfijnde producten van FrischeParadies GmbH & Co. KG trekken daarentegen alle aandacht. De op de spanningsrails flexibel te positioneren Optec spots van ERCO zorgen voor een indrukwekkende accentuering van individuele ruimtelijke zones en displays. In de totale hal - met uitzondering van de balie met verse producten - werden Optec spots in warmwit (3000K) ingezet met de lichtverdelingen narrow spot (6W), spot, flood of wide flood (19W). In de zone waar de kassa's staan, zijn de Optec spots toegepast, echter hier met lichtsterkteverdeling wide flood om een verlichtingssterkte van 500lx te creëren die volgens de norm voor werkplekken is vereist.

Met de verschillende lichtverdelingen voldoet de veelzijdige LED-spot van ERCO aan alle vereisten aan licht voor detailhandel en horeca in het premiumsegment: contrastrijke accentueringen, breedstraling van individuele zones of haarscherpe lichtbundels voor indrukwekkende lichteffecten. Door de innovatieve lichttechniek combineert Optec efficiency met visual comfort. Met slechts 19W per armatuur beschikt de verkoophal van FrischeParadies GmbH & Co. KG in Stuttgart over voldoende verlichtingssterktes. De uitmuntend afgeschermde optische systemen met exact op het doelvlak gestuurde lichtverdeling garanderen een hoog visual comfort.

Vrijwel alle Optec spots in de markthal FrischeParadies in Stuttgart zijn uitgerust met 3000K. Warmwit licht ensceneert de kwaliteit van de aangeboden levensmiddelen optimaal - een goede kleurweergave is met name bij verse producten van essentieel belang. De gebruikte ERCO LED-lichtwerktuigen karakteriseren de best mogelijke kleur- en materiaalweergave (RA ≥ 90) als autonoom kenmerk.

Projectgegevens

Project: FrischeParadies GmbH & Co. KG, Stuttgart / Duitsland