Geschiedenis belicht – het Grandhotel Principe di Savoia, Milaan

In het Milanese Grandhotel Principe di Savoia dat rijk is aan tradities, logeerden reeds Edward VIII en Charlie Chaplin. De Italiaanse architect Marco Nereo Rotelli, die internationaal als lichtkunstenaar werkt, laat de neoclassicistische hotelfaçade nu met lichtwerktuigen van ERCO met een nieuwe glans stralen. Grasshopper schijnwerpers en Focalflood strijklichtwallwashers modelleren de tijdloze elegantie van de architectuur.

Het Hotel Principe di Savoia is een Milanese instelling. Het behoort tot de meest gerenommeerde Grandhotels ter wereld. Geopend in 1927 aan de Piazza della Repubblica, niet ver van de beroemde Opera van Milaan La Scala en de Dom vandaan, telde het decennialang talloze groten der aarde uit politiek, adelstand, industrie en showbusiness tot zijn gasten. In het vijfsterren hotel logeerden onder andere Queen Elizabeth II, Aristoteles Onassis, Henry Ford, David Rockefeller, Evita Peron en Elizabeth Taylor. Het hotel is sinds 2003 in handen van de Dorchester Group van de Brunei Investment Agency. Deze gaven de Italiaanse architect en lichtkunstenaar Marco Nereo Rotelli de opdracht voor een hedendaags lichtconcept voor de neoclassicistische façade die zich uitstrekt over tien verdiepingen.

Het karakter van de architectuur met wit licht benadrukken, daarbij strooilicht vermijden

Marco Nereo Rotelli combineert in zijn lichtconcept Grasshopper schijnwerpers in neutraalwit van 4000K met 8W en de lichtverdelingen narrow spot en spot met Focalflood strijklichtwallwashers, ook in neutraalwit met 4000K, om het tijdloos elegante karakter van de façade met zijn krachtige nadruk op de horizontale lijn en het uitgebalanceerde, klassieke ritme van de vensters optimaal op de voorgrond te plaatsen. De lichtverdeling neemt binnen de façade toe van de sokkel van het gebouw tot en met het onderaanzicht van het dak. De lichtkunstenaar ontneemt het eerder massieve gebouw van iedere zwaarte - en gaat daarbij nog verder: de bovenste van de in totaal tien verdiepingen van het hotel lijken licht te zijn en het dak lijkt bijna te zweven. „Vanaf de eerste bezichtigingsafspraak op locatie was de marsroute helder“, verklaart Marco Nereo Rotelli, die het lichtconcept samen met de drie architecten Margherita Zambelli, Elena Lombardi en Filippo Cavalli ontwikkelde. „De nieuwe façadeverlichting moest het horizontale karakter en het ritme van de architectuur insluiten, de venstervlakken daarbij uitzonderen, om het visual comfort van de gasten in de kamers en suites niet te hinderen."

Het verlichtingsconcept: een combinatie van strijklichtwallwashers en schijnwerpers

Innovatieve LED-lichtwerktuigen van ERCO met een uiterst gering stroomverbruik, verlenen de neoclassicistische hotelfaçade een nieuwe glans: „Wij hebben gekozen voor ERCO Focalflood strijklichtwallwashers om de verticale lijn met het volledig gelijkmatige, diffuse licht aan te stralen en de horizontale lijn van de architectuur tot zijn recht te laten komen", aldus de lichtplanner. Met strijklicht de silhouetten en materialen van gebouwen te ensceneren en architectonische details met contrastrijke schaduwwerking vrijwel plastisch te accentueren - dat is één van de sterke punten van de efficiënte Focalflood façadearmaturen. Het optisch systeem dat voor strijklicht is geperfectioneerd, maakt grote armatuurafstanden mogelijk. Maar ook de zeer grote gelijkmatigheid op de façade is indrukwekkend. De Focalflood façadearmatuur biedt een uiterst precieze, smal stralende lichtverdeling over de gehele hoogte van de wand om strooilicht te voorkomen. De vensters van de hotelkamers worden niet verlicht, het visual comfort van de gasten in de kamers en suites komt daardoor niet in gevaar.

Accentlicht met groot visual comfort dat de verticale lijn benadrukt

Bovendien werden aan de sokkel van het gebouw van het Milanese Grandhotel Grasshopper schijnwerpers van ERCO in neutraalwit met 4000K en 8W, en de lichtverdelingen narrow spot en spot geplaatst die met accentuerende verlichting de verticale lijn van de neoclassicistische zuilen binnen de façade vol effect tot aan het dak onderstrepen - een aanzienlijke prestatie voor zo'n compact lichtwerktuig. Bovendien verlaagt de door ERCO zelf ontwikkelde LED-lichttechniek van de armaturen de onderhouds- en exploitatiekosten dankzij hun efficiency en robuustheid. Vooral vermijdt de nauwkeurige lichttechniek met de voortreffelijke antiverblinding ook bij deze schijnwerper strooilicht dat flanerende passanten of bezoekers in het hotel last zou kunnen bezorgen. En op die manier is Milaan bij nacht een attractie rijker: het nieuw verlichte Principe di Savoia trek al van veraf de aandacht - met een lichtconcept dat zijn imago als één van de meest gerenommeerde luxehotels ter wereld op indrukwekkende wijze visualiseert.

Projectgegevens

Project: Grandhotel Principe di Savoia, Milaan / Italië