Ze overwinnen de afstand in het kwadraat: Stella spots, breedstralers en wallwashers van ERCO voor bijzondere eisen

Lüdenscheid, juni 2018. De LED heeft intussen de meeste terreinen van de lichttechniek veroverd. Met de nieuwe Stella spots, breedstralers en wallwashers verschuift ERCO de grenzen van wat haalbaar is weer een beetje meer: ze zijn zeer krachtige, efficiënte en tegelijkertijd precieze werktuigen voor de architectuurverlichting die met hun vermogen ook grote afstanden en extreme plafondhoogtes gemakkelijk overbruggen.

Of het nu in een luchthaventerminal, een hotelfoyer, expositiehal, het schip van een kerk of een winkelcentrum is: veel architectonische ruimten maken alleen al indruk door hun dimensies. Lichtconcepten kunnen de uitstraling van de ruimte vol drama ondersteunen, doordat de armaturen ver buiten het gezichtsveld op een grote afstand ten opzichte van doeloppervlakken of het verlichte object worden geplaatst. Expositiestukken of architectuurelementen lijken op te lichten zonder dat de lichtbron meteen wordt prijsgegeven - zo ontstaat lichtmagie die ruimten een aanvullende dimensie biedt. Als daar tenminste het fotometrische beginsel niet zou zijn, waardoor de verlichtingssterkte met het kwadraat van de afstand tussen lichtbron en verlicht oppervlak afneemt. Anders verwoord: voor dergelijke lichtconcepten heeft de ontwerper zeer krachtige lichtwerktuigen met precies gedefinieerde lichtverdelingen nodig.

Lichtstromen tot en met 9840 lumen

De naam Stella staat in het programma van ERCO borg voor dergelijk efficiënte spots, breedstralers en wallwashers voor de montage aan spanningsrails. De nieuwe productfamilie brengt de beproefde ERCO armaturensystematiek met zijn zeven gedifferentieerde lichtverdelingen uit LED-projectieoptieken op een voor binnenruimtearmaturen nieuw vermogensniveau: met lichtstromen van tot en met 9840 lumen bereiken Stella spots maatindelingen die in het verleden waren voorbehouden aan 150W-halogeen-metaaldamplampen - ze hebben daar echter minder dan de helft van de energie voor nodig. Daarbij vertrouwen de ontwikkelaars uit Lüdenscheid op hun ervaring betreffende onderhoudsvrij LED-thermomanagement. De vlakke, aan de achterzijde geribbelde armatuurkop van aluminiumspuitgietwerk dient voor de passieve koeling van de LED-printplaten. Gezonde thermische omstandigheden zorgen voor een lange levensduur geheel zonder ventilator, wat een potentiële geluids- en storingsbron elimineert. Het technisch neutrale design van de armaturen voegt zich als functioneel detail in elk type architectuur.

Voor accentverlichting, breedstraling en verticale verlichting

De Stella familie omvat twee maten en verschillende vermogens, zodat praktijkgerichte lichtstroomgradaties ontstaan. Finetuning gebeurt via de potentiometer aan de aparte bedrijfsapparatuurbehuizing, via fasendimmen van het stroomcircuit of digitaal, via de optionele DALI interface. Als lichtverdelingen zijn spots van narrow spot (stralingshoek ca. 5°) via spot (stralingshoek ca. 15°) tot flood (stralingshoek ca. 30°), breedstralers van wide flood (stralingshoek ca. 50°) tot extra wide flood (stralingshoek ca. 85°) alsmede oval flood (stralingshoek ca. 60°x15°) en de asymmetrische wallwash-karakteristiek beschikbaar. Daardoor is Stella niet alleen geschikt om objecten, zoals sculpturen of voertuigen, vanuit een grote hoogte markant en sprankelend te accentueren, maar ook voor de efficiënte, breedstralende verlichting van volledige ruimtelijke zones met slechts weinig armaturen alsmede voor de gelijkmatige, verticale verlichting van zelfs zeer hoge wanden.

Gedifferentieerde lichtkwaliteiten

Als extra vormgevingsdimensie in de ERCO armaturensystematiek komt ook bij Stella de uitgebreide selectie van LED-spectra nieuw erbij: naast warmwit met 3000K is naar wens nu ook warmwit met 2700K beschikbaar. Bij neutraalwit met 4000K heeft de ontwerper de keuze tussen de zeer efficiënte uitvoering met een extreem hoog rendement en de kleurweergave-index van Ra ≥ 80 of de optie van een zeer goede kleurweergave met Ra ≥ 90. Gezien al zijn eigenschappen is de Stella familie daarmee een net zo krachtige als veelzijdig stuk lichtgereedschap voor de creatieve vormgeving met licht: voor hoge ruimten - en voor hoge eisen.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lenzen, collimatoroptiek van optisch polymeer
Lichtverdelingen: Narrow spot, Spot, Flood, Wide flood, Extra wide flood, Oval flood, Wallwash
ERCO LED-module: hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat.
Koeling: Passief, door de als koelelement uitgevoerde armatuurkop.
Lichtkleuren: warmwit 3000K, neutraalwit 4000K (Ra ≥ 80),
op aanvraag: warmwit 2700K, neutraalwit 4000K (Ra ≥ 90)
Armatuurkop: aluminiumspuitgietwerk
Bedrijfsapparatuurbehuizing: kunststof