Vrijheid in lichtvormgeving met lineaire esthetiek: Compar plafondinbouwarmaturen van ERCO

Lüdenscheid, januari 2017. Met de nieuwe serie inbouwarmaturen, Compar, maakt ERCO lichtverdelingen, die tot dusver waren gebonden aan ronde of vierkante plafondopeningen, in een markante, lineaire armaturenvorm beschikbaar. Dat breidt de vormgevingsmogelijkheden in het typische toepassingsbereik van in het plafond geïntegreerde verlichting uit; zoals in foyers, verkeerszones of congresruimten in bestuursgebouwen, restaurants of galerieën. Maar ook op kantoor ontstaan met Compar ergonomische lichtoplossingen die voldoen aan de daar heersende normen.

Het inbouwarmatuursysteem Compar is een nieuwe reeks waarmee u in projecten met veel verschillende gebruiks- en functiebereiken een gedifferentieerde verlichting kan realiseren: in een groot kantoorgebouw hebben bijvoorbeeld plekken als de representatieve foyer, de liftlobby, verkeersgebieden of het bedrijfsrestaurant ander licht nodig dan het auditorium, de vergaderruimten of de kantoortuinen. Enerzijds is de algemene, lineaire esthetiek van het smalle armaturenprofiel alsmede de uniforme, technische basis een pré voor de inzet van Compar. Anderzijds biedt het systeem van verschillende lichtverdelingen, vermogens en vormgevingsdetails voor ieder scenario de passende lichtwerktuigen: zo vormt de creatieve lichtvormgeving een combinatie met veilige, rationele planning en een energiezuinig bedrijf.

Vijf lichtverdelingen uit een smal profiel

Uit weinig, helder gedefinieerde parameters een logisch systeem met veel combinatiemogelijkheden creëren: dat is het principe van de armatuursystematiek van ERCO. Ook Compar voldoet aan dit uitgangspunt. De basis vormen de drie maten met een lengte van 120mm, 210mm en 390mm, en een breedte van slechts 62mm, waarbij het aantal LED-optiekclusters, en daardoor de lichtstroom, zich telkens verdubbelen. Iedere maat is verkrijgbaar in twee wattages. Daardoor zijn er zes schakeringen van 630lm tot en met de krachtige 4920lm, die zelfs in hoge ruimten voor hoge verlichtingssterktes zorgen.

De zeer efficiënte bij ERCO zelf onwikkelde lenzen wide flood en extra wide flood, geven het licht van de LED-module een rotatiesymmetrische lichtverdelingen. In de asymmetrische lichtverdeling wallwash zorgen ze voor gelijkmatige, verticale verlichting en hetzelfde in de twee tweezijdige verdelingen oval flood en oval wide flood. Daarbij richt de nieuwe lichtverdeling oval wide flood zich met name op de toepassing volgens de normen op kantoor.

Ergonomie bij markante, lineaire esthetiek op kantoor

Naast de lichtverdeling oval flood, die met de overeenkomende uitlijning van de armatuur en de lichtverdeling in de langsas bijzonder goed geschikt is voor de efficiënte verlichting van gangen, heeft ERCO de nieuwe oval wide flood-verdeling speciaal ontwikkeld voor werkplekken op kantoor. Met een Compar oval wide flood-armatuur op kantoor kunnen tot en met vier werkplekken volgens de normen en ergonomische richtlijnen worden verlicht. Met betrekking tot de gelijkmatigheid van de verlichting met cilindrische verlichtingssterktes van 175lx, met 300 resp. 500lx op het werkvlak en een UGR < 19 voldoet de nieuwe lichtverdeling oval wide flood aan de vereisten van norm EN 12464-1 voor werkplekken op kantoor. In bijvoorbeeld verkeerszones of de foyer biedt de brede lichtverdeling extra wide flood op zijn beurt de mogelijkheid om de armatuurafstanden duidelijk te vergroten - en daardoor zowel investerings- als exploitatiekosten te verlagen.

Details die belangrijk zijn

De downlight-karakteristieken van Compar worden door de efficiënte lens-wallwashers aangevuld, zodat ook verticale verlichting, die onontbeerlijk is voor de op de waarneming gerichte lichtplanning, in het lineaire systeem beschikbaar is. De aluminiumhuizen hebben met 100mm slechts een geringe inbouwdiepte nodig. Deze kunnen snel en eenvoudig worden gemonteerd. Als alternatief voor het standaard, afdekkende inbouwdetail zijn ook frames voor de met het plafondvlak afsluitende inbouw als toebehoren verkrijgbaar. Met antiverblindingsroosters in zilver of zwart kan Compar perfect op de architectuur en de indruk van het plafond worden afgestemd. Als lichtkleuren biedt ERCO warmwit (3000K) of neutraalwit (4000K) aan. De bedrijfsapparaten omvatten varianten die schakelbaar of fasendimbaar zijn alsmede geschikt zijn voor DALI.

Met deze grote systeembandbreedte presenteert Compar zich als het nieuwe paradepaardje voor lineaire esthetiek in het programma van ERCO: een welkom alternatief voor zowel ronde als vierkante downlights bij alle in het plafond geïntegreerde lichtconcepten als ook voor conventionele, langwerpige armaturen bij de verlichting van werkplekken.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer, lichtverdelingen: wide flood, extra wide flood, oval flood, oval wide flood, wallwash
ERCO LED-module: Hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: warmwit of neutraalwit, 3000 resp. 4000K
Antiverblindingsraster: Kunststof, zilver of zwart