Voor gedifferentieerde lichtconcepten in hoge ruimten: ERCO Atrium dubbelfocus pendel- en opbouwarmaturen

Lüdenscheid, april 2019. De naam spreekt voor zich: atriums en foyers van openbare gebouwen, maar ook voor religieuze gebouwen met hoge binnenruimten zijn de typische toepassingen voor de nieuwe armaturenfamilie Atrium van ERCO. Het attribuut dubbelfocus staat daarbij voor krachtige, zeer efficiënte en smal stralende optische LED-systemen met het grootste visual comfort. Met hun optioneel indirect lichtaandeel hebben Atrium pendelarmaturen iets speciaals dat ontwerpers bovendien extra speelruimte in de vormgeving biedt.

Of het nu om congreshallen, concernfoyers of het schip van een kerk gaat - vaak is het al de ongewone hoogte van de ruimte die in gebouwen zorgt voor een waardige, feestelijke sfeer of voor een sfeer vol dramatiek. Door de juiste verlichting kan dit effect nog eens worden onderstreept. Om de overeenkomstige afstanden van acht of meer meter te overbruggen, zijn echter bijzondere lichtwerktuigen nodig. Voor dergelijke toepassingen markeert het begrip Dubbelfocus in de catalogus van ERCO smal stralende, efficiënte en zeer goed afgeschermde optische downlight- en wallwasher-systemen - niet alleen bij plafondinbouwarmaturen, maar nu ook bij pendel- en opbouwarmaturen. Dat breidt de vormgevingsmogelijkheden voor ontwerpers enorm uit.

Het design: neutraal, maar markant

De beproefde en zeer efficiënte dubbelfocus LED-lichttechniek met collimatoren en Spherolit-lens is bij de Atrium opbouw- en pendelarmaturen in een tot zijn geometrische vorm gereduceerd, cilindrische huis ondergebracht. De lichtdichte ventilatievoeg is een designaccent. Daardoor hebben zowel de opbouw- als de pendelarmaturen een hoogwaardige, echter neutrale uitstraling die in de meest uiteenlopende architectuurstijlen integreert: het design van Atrium functioneert in een gotische kathedraal net zo goed als in een hedendaagse foyerarchitectuur van staal, glas of beton.

Flexibele en energiezuinige montage

In vergelijking met in het plafond geïntegreerde oplossingen, is de grote flexibiliteit opvallend: opbouw- en pendelarmaturen kunnen ook bij lastige montageplaatsen, bij moderniseringen of bij historische monumentale materialen energiezuinig en afgestemd op de situatie worden geïnstalleerd. Met hun verborgen montage-elementen voldoen Atrium armaturen daarbij aan hoge esthetische vereisten. De ongecompliceerde montage is verder mogelijk, doordat de Atrium pendelarmaturen dankzij hun geringe gewicht aan de stroomkabel kunnen worden opgehangen - optioneel kan echter ook een pendelbuis als toebehoren worden gebruikt.

Zowel voor Atrium opbouw- als pendelarmaturen is er de keuze tussen optische systemen met flood en wide flood. Daardoor kunnen ook wisselende lichtpunthoogtes in een ruimte planmatig worden opgevangen, die bijvoorbeeld door de verschillende vloerniveaus van platformen of galerijen ontstaan. De definiëring van de lichtbundel wordt uitgevoerd via verwisselbare Spherolit-lenzen, zodat zelfs modificaties achteraf mogelijk zijn. Vermogens en lumenpakketten van Atrium sluiten naadloos boven de Quintessence pendel- en opbouwarmaturen in het programma van ERCO aan.

Innovatief: pendelarmaturen met indirect lichtaandeel

Atrium pendelarmaturen bieden bovendien niet alleen de mogelijkheid om via de pendellengte en daardoor de lichtpunthoogte op de architectuur in te spelen, maar zijn ook in uitvoeringen met een extra indirect lichtaandeel verkrijgbaar. Deze optie opent nieuwe vormgevingsmogelijkheden in het lichtconcept - voor een diffuse, stemmige verlichting van de ruimte of voor de enscenering van interessant vormgegeven plafonds, zoals deze juist kenmerkend zijn voor religieuze ruimten. Aan de onderste lichtuittreding beschikken alle Atrium armaturen over een zwarte antiverblindingsconus die voor een zeer groot visual comfort zorgt.

Dimmen tot 0,1%? Geen probleem!

Een andere belangrijke factor in religieuze ruimten of evenementenlocaties is de dimbaarheid. Atrium armaturen kunnen via DALI in lichtregelscenario's worden geïntegreerd. Daarbij biedt de door ERCO zelf ontwikkelde DALI-bedrijfsapparatuur een uniform dimgedrag van armatuurgroepen en wel tot dimwaarden van 0,1% - natuurlijk knippervrij en compatibel met video-opnames. Er zijn ook schakelbare en fasendimbare versies beschikbaar. ERCO biedt voor Atrium dubbelfocus pendel- en opbouwarmaturen zes verschillende lichtkleuren aan; van warmwit tot neutraalwit, te weten in 3000K en 4000K (Ra 82), alsmede 2700K, 3000K, 3500K en 4000K (Ra 92).

Als behuizingkleuren zijn naast zwart, wit en zilver via de nieuwe service „ERCO individual“ tot en met 10.000 andere kleuren als speciale lak mogelijk, maar ook eloxale kleurtinten, zoals goud, koper of brons. Daarom vormen de Atrium dubbelfocus opbouw- en pendelarmaturen een verdere, belangrijke module in de armaturensystematiek van ERCO die voor architecten en lichtplanners uiterst gedifferentieerd vormgegeven lichtconcepten bij algemene technische parameters mogelijk maakt.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer
Lichtverdelingen: Flood, Wide flood
ERCO LED-module: High-Power-LED’s op metalen kern-printplaat