Technisch raffinement voor precies licht: Gimbal inbouwspots, -breedstralers en -wallwashers van ERCO

Lüdenscheid, februari 2017. Een fascinerend, technisch principe, met digitale lichttechniek van ERCO, modern geïnterpreteerd: dat zijn de nieuwe Gimbal inbouwspots met cardanische ophanging. Ze vormen een omvangrijke productfamilie met verschillende maten, vermogens en lichtverdelingen. Gimbal armaturen kunnen zeer gemakkelijk en precies worden uitgelijnd en besparen ruimte - perfect voor de verlichting van winkels. Hun esthetiek harmonieert met aan techniek verwante interieurs en merkenarchitectuur.

Enscenerende verlichting staat in de detailhandel net zo op de voorgrond als in tentoonstellingen. Daarvoor hebben ontwerpers een flexibele module met lichtwerktuigen nodig die zowel perfecte lichtkwaliteit en spaarzaamheid bieden, als ook een design dat in de architectonische context het juiste accent plaatst. Bij Gimbal is de elegante, technoïde uitstraling meer dan een modieuze look: deze is een rechtstreekse afgeleide van de bijzondere mechanische en lichttechnische oplossingen die in de nieuwe productfamilie worden toegepast. Enerzijds voegen Gimbal armaturen zich dan ook als authentieke details naar omgevingen met een technische uitstraling, zoals in autoshowrooms of in wetenschapsmusea - en anderzijds vormen ze een interessant contrast met minimalistische of historische architectuur.

Beweegbaar als een scheepskompas

De universele geleerde Gerolamo Cardano (1501-1576) uit Lombardije beschreef als eerste een bijzonder soort zwenkmechanisme dat tegenwoordig naar hem is vernoemd. Een cardanische ophanging - Engels: gimbal mounting - bestaat uit twee zich kruisende, ten opzichte van elkaar in een rechte hoek staande draailagers. Leonardo da Vinci stelde deze ophanging al voor een scheepskompas voor die op die wijze bij alle bewegingen van het schip zijn horizontale stand kon handhaven. Bij de Gimbal armaturen van ERCO kunnen de armatuurkoppen, dankzij de cardanische ophanging, in iedere richting tot en met 40° worden gedraaid - met de hoogste precisie en weinig bedieningsinspanningen.

Een stringent systeem voor sprankelende enscenering

De comfortabele zwenkfunctie en de ruimtebesparende, vlakke constructie zijn al belangrijke aspecten, waardoor Gimbal een ideaal werktuig is voor enscenerende lichtconcepten. En dan is er nog de zeer efficiënte lichttechniek, afgeleid van de armaturensystematiek van ERCO: LED-modules, gecombineerd met collimatoren en verwisselbare Spherolit-lenzen, genereren maar liefst zeven verschillende lichtverdelingen. Met de rotatiesymmetrische lichtverdelingen van narrow spot tot spot, flood, wide flood en extra wide flood kunnen taken van de contrastrijke accentuering van objecten tot en met gelijkmatige breedstraling worden gerealiseerd. Hierbij komen de tweezijdig breedstralende karakteristiek oval flood alsmede de asymmetrische karakteristiek wallwash voor de zeer gelijkmatige, verticale verlichting. Met verschillende maten en lumenpakketten is de armaturenfamilie Gimbal geschikt voor gebruik in winkels met plafondhoogtes van drie tot tien meter.

Voor bijzondere eisen aan bescherming tegen verblinding zijn voor de smal stralende karakteristieken alsmede voor de wallwasher bijpassende snoots als toebehoren verkrijgbaar. Andere varianten van Gimbal resulteren uit de drie maten in telkens twee vermogens en twee lichtkleuren, warmwit (3000K) en neutraalwit (4000K). Bedrijfsapparaten zijn schakelbaar, fasendimbaar of in DALI uitvoering verkrijgbaar. De systematiek omvat zelfs de inbouwringen: ze voldoen aan die van het Quintessence systeem en kunnen niet alleen snel en eenvoudig worden gemonteerd. Ze zijn ook in zwart of wit alsmede voor afsluitende of afdekkende montage verkrijgbaar. Naast de productkwaliteit en het grote visual comfort zijn het vooral de logica en de omvang van het systeem die Gimbal voor cardanische armaturen tot de favoriet van ontwerpers maakt.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer, lichtverdelingen: narrow spot, spot, flood, wide flood, extra wide flood, oval flood (360° draaibaar), wallwash
ERCO LED-module: Hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: warmwit of neutraalwit, 3000 resp. 4000K
Huis: Armatuurkop van aluminiumgietwerk, zwarte coating, cardanische ophanging, zwenkhoek 40°, drie maten