Systematisch musea, winkels en veel meer verlichten: ERCO breidt zijn spotprogramma consequent uit

Lüdenscheid, juli 2017. Met ruim 3000 spots, breedstralers en wallwashers die dankzij montage aan spanningsrails in winkels, musea en vele andere toepassingen flexibel kunnen worden ingezet, behoort ERCO tot de leidende aanbieders in dit belangrijke verlichtingssegment. Dat met dit omvangrijke productassortiment rationeel en veilig kan worden gepland, is te danken aan de logische, strikte armaturensystematiek - die ERCO ook bij meest recente uitbreidingen van het spotprogramma consequent implementeert.

Armaturen voor montage aan spanningsrails zijn nog altijd de meest flexibele manier om licht in de architectuur te brengen - en zijn niet weg te denken uit de enscenerende verlichting, bijvoorbeeld in musea, de detailhandelsector, de horeca en in woningen. Lichtconcepten met spots hebben bovendien altijd twee vormgevingsdimensies: enerzijds de kwaliteiten van de spots als lichtwerktuig voor wat betreft lichtverdeling, lichtkleur of lichtstroom - anderzijds de uiterlijke vorm van de spots die bij de toepassing en het individuele interieurdesign moet passen. Deze lichtkwaliteiten zijn de uitdrukkingsmiddelen met welke de lichtplanner de architectuur interpreteert en vormgeeft, ruimten definieert, objecten ensceneert en de aandacht van de bezoeker stuurt.

Armaturensystematiek schept zekerheid in de planning

De armaturensystematiek van ERCO maakt complexe lichttechniek begrijpelijk en gemakkelijk toepasbaar. De toegevoegde waarde voor planners bestaat uit een uniforme kwaliteit, compatibiliteit en vergelijkbaarheid van de spots, breedstralers en wallwashers - ook wanneer de verschillende spotfamilies van de fabrikant anders zijn in design, uitrustingsniveau en toepassingsgebieden. Het begint met de uniforme kwaliteiten van de gebruikte LED's ten aanzien van lichtkleur, kleurlocatie en lichtstroom. Principieel biedt ERCO neutraalwit (4000K) en warmwit (3000K) aan als lichtkleuren. Op die wijze kan het licht zowel subtiele contrasten in de ruimte scheppen als het karakter van kleuren en materialen benadrukken.

Extra wide flood - de nieuwe lichtverdeling voor extra efficiënte verlichting

De specifieke lenzensystemen van de spots, breedstralers en wallwashers met hun verschillende lichtsterkteverdelingen vormen de kern van de armaturensystematiek van ERCO. Ontwerpers kunnen erop vertrouwen: narrow spot blijft narrow spot - met de exact identieke, smalle straalhoek in iedere spotfamilie. In totaal omvatten de lichtverdelingen de rotatiesymmetrische spotkarakteristieken van narrow spot via spot, flood, wide flood tot en met extra wide flood, de tweezijdige lichtverdeling oval flood alsmede de asymmetrische lichtverdeling wallwash. De laatste, het paradepaardje van de ERCO lichttechniek, bepaalt de gelijkmatige wallwashing die onontbeerlijk is in de op de waarneming gerichte lichtplanning.

De nieuwe lichtverdeling extra wide flood, die vanaf januari 2017 voor alle ERCO spots beschikbaar is, slaat in de systematiek de brug naar het downlight-programma: de brede straalhoek >80° maakt ook met spots-spanningsrails-concepten een gelijkmatig breedstralende basisverlichting mogelijk, die een zeer gering stroomverbruik heeft en spaarzaam is door grote armatuurafstanden - en dat bij de uitmuntende verblindingscontrole. Bovendien biedt deze ook een nieuwe mogelijkheid om grote voorwerpen ook bij een geringe afstand tussen armatuur en object te accentueren.

Fijne lichtstroomgradaties voor subtiele contrasten

Naast de ruimtelijke lichtverdeling zijn contrasten het centrale vormgevingsmiddel in de lichtplanning. In de ERCO armaturensystematiek gaan de lichtstroomklassen eerst gepaard met de verschillende maten. Vanaf nu biedt ERCO voor veel spots, per maat twee extra lumenpakketten aan. Verkrijgbaar zijn bijvoorbeeld een spot met 3 LED's naar keuze met een aansluitvermogen van 8W en een verlichtingssterkte van de armatuur van 551lm alsmede met een aansluitvermogen van 12W en een verlichtingssterkte van de armatuur van 740lm. Daardoor is voor ieder toepassingsscenario een optimaal geschikt lichtwerktuig beschikbaar - voor de gedifferentieerde verlichting net als voor de conservatoir veeleisende expositiestukken, maar ook voor het indrukwekkende licht voor een uitnodigende, toegankelijke sfeer in winkels.

Alle ERCO spots zijn bestuurbaar via DALI, potentiometer- en fasendimbaar, alsmede schakelbaar. Het dimgedrag van 100% tot en met 0,1% maakt een maximaal zachte uitfading mogelijk. De bedrijfsapparaten van de spots - zelfontwikkeld door ERCO - bieden de hoogste kwaliteit.

Parscan: systematisch uitgebreid

De Parscan familie is het perfecte voorbeeld van de toegevoegde waarde van de ERCO armaturensystematiek. Deze meest omvangrijke spotfamilie in het programma van ERCO kan de meest uiteenlopende verlichtingstaken vervullen in musea en prominente detailhandelprojecten. Een nieuwe, kleinste maat biedt echter nog meer speelruimte voor creatieve toepassingen: bij geminimaliseerde afmetingen heeft deze de proporties van een klassieke museumspot. Het bedrijfsapparaat is geïntegreerd in de armatuurkop. Net zoals zijn grote broers en zusters is deze door het compacte zwenkmechanisme geschikt voor montage in plafondkoven en is vanzelfsprekend niet alleen verkrijgbaar met alle zeven lichtverdelingen, maar ook in twee vermogenstrappen en lichtkleuren.

Op die wijze combineert de ERCO armaturensystematiek twee schijnbare tegenstellingen: enerzijds een extreem gedifferentieerd en ruim aanbod van flexibele lichtwerktuigen en anderzijds een zeer eenvoudige, veilige planning en toepassing - zodat lichtvormgevers hun vrijheid om beslissingen te kunnen nemen optimaal kunnen benutten.