Maak van royale ruimten een royale lichtarchitectuur: Quintessence dubbelfocus-downlights en -wallwashers van ERCO

Lüdenscheid, mei 2018. In het Quintessence programma voor plafondinbouwarmaturen zijn Dubbelfocus speciale lichtwerktuigen die zijn geoptimaliseerd voor het gebruik in hoge ruimten met bijzondere eisen aan visual comfort. Ze combineren krachtige LED-lenzensystemen voor precieze lichtverdelingen met een zwarte antiverblindingsconus. ERCO breidt nu het bestaande programma uit met nog krachtigere downlights en met speciale wallwashers die ook bij zeer hoge wanden en geringe wandafstanden een uiterst gelijkmatige verticale verlichting genereren.

Representatieve architectuur - in de foyer van de opera of de zetel van de regering, het hoofdkantoor van een bedrijf of de Flagship Store - wordt niet alleen gekenmerkt door hoogwaardige materialen en esthetische vormen, maar ook door gewaagde afmetingen want ruimte is in de metropolen rondom de wereld een echte luxe. Die gebouwen hebben lichtconcepten nodig die de hoogte en breedte van de ruimte efficiënt accentueren. Daarbij hoort enerzijds de verblindingsvrije basisverlichting op het horizontale vlak die grote afstanden overbrugt. Net zo belangrijk is echter de op de waarneming gerichte, gelijkmatige verlichting van de wanden als verticale begrenzing. Wallwashing definieert de ruimte en vormt de indruk van de helderheid. Bovendien brengt deze weelderige oppervlakken of grote kunstwerken op effectieve wijze tot hun recht.

Betrouwbare lichtwerktuigen voor hoge ruimten

Tot zover de theorie. In de praktijk hebben ontwerpers voor dergelijke prestigieuze projecten vooral lichtwerktuigen nodig die een buitengewoon vermogen combineren met een hoge planningsveiligheid en -betrouwbaarheid - zoals de Quintessence dubbelfocus-downlights en -wallwashers van ERCO. Deze zijn met hoge lichtstromen en speciale lichtverdelingen met name geschikt voor het gebruik in hoge ruimten. LED-lenzensystemen van collimator en Spherolit-lenzen zorgen daarbij voor efficiency en precisie. Door de zwarte antiverblindingsconus maakt de dubbelfocus-plafondinbouwarmaturen enerzijds een onopvallende gevoelsindruk, anderzijds minimaliseert deze de luminantie wanneer in de armatuur wordt gekeken, en verhoogt zo het visual comfort.

Wallwasher met geoptimaliseerde wandafstanden

In de nieuwe Quintessence dubbelfocus-wallwashers gebruikt ERCO een innovatieve lensoptiek die, vergeleken met de oplossingen tot dusver, nog geringere wandafstanden bij een uitstekende gelijkmatigheid mogelijk maakt: bij deze nieuwe ontwikkeling is de ideale wandafstand nog slechts een vijfde van de hoogte van het vertrek; wat nu juist in hoge ruimten een positief effect heeft op de indruk van het plafond. Een andere vernieuwing in het dubbelfocus-programma betreft zowel de wallwashers als de downlights: alle drie maten plafondinbouwarmaturen zijn nu in twee vermogens verkrijgbaar.

Meer lichtstroom uit dezelfde opening

Het hogere vermogen van iedere armatuurmaat maakt niet alleen de fijnere differentiatie van verlichtingssterktes en contrasten mogelijk. Ontwerpers kunnen op die manier in veel situaties, ondanks hoge plafonds, met kleinere armatuurdiameters werken dan eerst. Het totale aantal armaturen kan vaak worden verminderd - met overeenkomstig positieve gevolgen voor de rentabiliteit bij investering en exploitatie. Bij de montage en de bedrijfsapparatuur volgen ook de dubbelfocus-inbouwarmaturen de systeemlogica van het Quintessence-programma: met het plafondvlak afsluitende inbouw is met een optionele inbouwring mogelijk. Er zijn schakelbare, fasendimbare of DALI bedrijfsapparaten verkrijgbaar. De beschikbare lichtkleuren omvatten warmwit met 3000K Ra≥90, neutraalwit met 4000K Ra≥80 alsmede, naar wens, warmwit met 2700K Ra≥90 en neutraalwit met 4000K Ra≥90.

Met deze uitbreidingen van het assortiment hebben de dubbelfocus-downlights en -wallwashers van ERCO zich snel in een complete productgroep binnen het Quintessence systeem ontwikkeld: geoptimaliseerd voor zijn bestemming, in grote en representatieve ruimten kwalitatieve lichtconcept uit één concept mogelijk maken.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Collimator en Spherolit-lens van optisch polymeer, lichtverdelingen: Flood, Wide flood, Wallwash
ERCO LED-module: hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: 2700K Ra≥90*, 3000K Ra≥90, 4000K Ra≥80, 4000K Ra≥90* (* lichtkleuren op aanvraag).
Lumenpakketten: 930 - 4920lm
Bedrijfsapparaat: schakelbaar, fasendimbaar of DALI dimbaar
Huis: aluminiumgietwerk, kunststof, 3 maten
Antiverblindingsconus: zwart
Inbouwring: wit
Montage: afdekkend resp. met het plafondvlak afsluitend met overeenkomstige inbouwring (toebehoren).