Lineaire esthetiek met nog meer vermogen: Compar plafondinbouwarmaturen van ERCO met 24 LED's en tot en met 9840 lumen

Lüdenscheid, september 2018. Het inbouwarmaturensysteem Compar van ERCO heeft lichtverdelingen in een krachtige, lineaire armaturenvorm beschikbaar gemaakt die tot dusver aan ronde of vierkante plafondopeningen waren gebonden - voor nieuwe toepassings- en vormgevingsmogelijkheden in kantoren, in openbare gebouwen, in restaurants of musea. Nu laat ERCO opnieuw van zich spreken: aan de uitvoeringen met 3, 6 of 12 LED's worden nieuwe varianten toegevoegd met 24 LED's met tot en met 9840 lumen voor zeer hoge vertrekken en andere omgevingen die zeer veel lichtstroom vereisen.

De uitbreiding in het bovenste vermogensbereik maakt het inbouwarmaturensysteem, Compar, nog veelzijdiger. Tot dusver konden met deze lineaire lichtwerktuigen al technisch en esthetisch gangbare verlichtingsconcepten worden gerealiseerd die voldoen aan de verschillende functies en toepassingen in het ruimtelijke programma van een project: van de representatieve foyer, de liftlobby, de verkeersgebieden of het bedrijfsrestaurant tot en met het auditorium, de vergaderruimten of de kantoortuinen. Nu kunnen ontwerpers bovendien ook zeer hoge ruimten verlichten, bijvoorbeeld in grote openbare gebouwen. De nieuwe Compar inbouwarmaturen met 24 LED's bieden namelijk lichtstromen tot 9840lm. Daardoor dringen ze in maatindelingen door die in het verleden waren voorbehouden aan conventionele armaturen, zoals 150W-hogedruk-gasontladingslampen.

Efficiency in een nieuwe maatindeling

De Compar plafondinbouwarmaturen met 76W halveren daarmee vrijwel het aansluitvermogen en daardoor ook het energieverbruik. Deze vooruitgang wordt mogelijk door het gebruik van hedendaagse hoogvermogen-LED's in combinatie met zeer efficiënte collimatoroptieken van ERCO. De lineaire Compar lichttechniek heeft niet alleen een voortreffelijk rendement bij een zeer groot visual comfort, maar biedt ook de keuze tussen verschillende downlight-karakteristieken - bij de modellen met 24 LED's zijn dat de rotatiesymmetrisch lichtverdelingen wide flood (stralingshoek van ca. 60°) en extra wide flood (stralingshoek van ca. 85°), alsmede de tweezijdige lichtverdelingen oval flood (stralingshoek van ca. 35° x 85°) en oval wide flood (stralingshoek van ca. 90° x 55°).

Extra wide flood voor extra energiezuinig licht

Bijzonder daarbij is de karakteristiek extra wide flood die in de armaturensystematiek van ERCO altijd staat voor energiezuinige, algemene verlichting bij een groot visual comfort. Bij de Compar downlights extra wide flood maakt de stralingshoek van ca. 80° zeer grote armatuurafstanden mogelijk. Met name met de nieuwe, krachtige modellen kunnen daardoor zelfs ruimten met buitengewone afmetingen gelijkmatig en comfortabel worden verlicht - met in totaal minder armaturen en dienovereenkomstig lagere kosten.

Heldere werkplekverlichting volgens de norm

De optische systemen wide flood alsmede oval wide flood voldoen voor wat betreft visual comfort en bescherming tegen verblinding aan de vereisten van DIN EN 12464 voor werkplekken. Ze zijn daardoor geschikt voor de verlichting van kantoren en andere werkruimten met veeleisende kijktaken, die zowel hoge verlichtingssterktes als een goede bescherming tegen verblinding vereisen. Voor een gedifferentieerde planning zijn bij Compar met 24 LED's twee lichtstroom- en vermogens beschikbaar: met 5400lm bij 48W alsmede met 9840lm bij 76W.

Slank en veelzijdig

De breedte van de behuizing bedraagt ook bij de nieuwe maten van Compar slechts 62mm. Hun aluminiumhuis heeft een lengte van 780mm en heeft met 100mm slechts een geringe inbouwdiepte nodig. De montage gaat snel en eenvoudig. Als alternatief voor het standaard afdekkende inbouwdetail zijn ook frames voor de met het plafondvlak afsluitende inbouw als toebehoren verkrijgbaar. Met antiverblindingsroosters in zilver of zwart kunnen ontwerpers de uitstraling van Compar perfect op de architectuur en de indruk van het plafond afstemmen. Als lichtkleuren biedt ERCO warmwit met 3000K en neutraalwit met 4000K (Ra≥80) alsmede naar wens warmwit met 2700K en neutraalwit met 4000K (Ra≥90) aan. De bedrijfsapparatuur omvat schakelbare, fasendimbare alsmede voor DALI geschikte varianten.

Met de uitgebreide systeembandbreedte bouwt het Compar systeem in het programma van ERCO zijn rol als paradepaardje voor lineaire esthetiek verder uit: een welkom alternatief voor zowel ronde als vierkante downlights bij alle in het plafond geïntegreerde lichtconcepten als ook voor conventionele, langwerpige armaturen bij de verlichting van werkplekken.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Collimatoroptiek van optisch polymeer
Lichtverdelingen: Wide flood, Extra wide flood, Oval flood, Oval wide flood
ERCO LED-module: hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: warmwit 3000K, neutraalwit 4000K (Ra≥80),
op aanvraag: warmwit 2700K, neutraalwit 4000K (Ra≥90)
Antiverblindingsraster: kunststof, zilver of zwart
Huis: aluminium
Montage: met inbouwframe van kunststof, afdekkend of met het plafondvlak afsluitend (toebehoren).
Bedrijfsapparatuur: schakelbaar, dimbaar (fase-afsnijtechniek) of DALI