Lichtaccenten – efficiënt, discreet en compleet: ERCO Quintessence Pinhole richtbare spots

Lüdenscheid, september 2019. In het uitgebreide Quintessence plafondinbouwarmaturensysteem van ERCO nemen de nieuwe Pinhole richtbare spots een bijzondere plaats in. Specifiek voor toepassingen in de detailhandel zijn ze geschikt voor precieze accentverlichting die de aandacht trekt - daarbij zorgt de zeer onopvallende verschijning van de inbouwarmaturen met hun afdekring voor een vrijwel magisch effect. Naast de hoogvermogen-LED's wordt bij de Pinhole richtbare spots ook COB (chip-on-board) LED-technologie ingezet. Deze biedt voor iedere branche van de handel een passend afgestemde lichtkleur.

Wij kunnen niet anders: wanneer een object door een krachtig lichtaccent uit zijn omgeving naar de voorgrond wordt geplaatst, wanneer het zo mogelijk nog sprankelend glanst en fonkelt, trekt het onwillekeurig onze blik en aandacht. Een „antropologische constante“ die in de op de waarneming gerichte verlichting in de detailhandel nuttig is om artikelen aantrekkelijk te presenteren. Dit effect is nog krachtiger, wanneer de lichtbron verborgen blijft - en nog beter wanneer het spectrum de kleuren en eigenschappen van het betreffende object weergeeft. Juist hier bevinden zich de sterke punten van de nieuwe Quintessence richtbare spots van ERCO die zich daarmee als zeer effectieve, speciale gereedschappen in de detailhandelverlichting kwalificeren. Natuurlijk zijn ze net zo geschikt voor vergelijkbare toepassingen in hotels, restaurants en overal waar het om een overtuigende enscenering en presentatie gaat.

Voor een rustige en elegante uitstraling van het plafond

Daarbij viel de keuze voor de Pinhole richtbare spots als deel van het uitgebreide Quintessence plafondinbouwarmaturensysteem op beproefde techniek: zowel bij de montage-elementen die een flexibele en doelmatige installatie mogelijk maken, als bij de lichttechniek. De Pinhole richtbare spots maken in de karakteristiek Narrow spot gebruik van hoogvermogen-LED's en worden in de karakteristiek Spot COB (chip-on-board) -LED's met een daarvoor geoptimaliseerde lensoptiek ingezet. De naam „Pinhole“ heeft betrekking op de geminimaliseerde, ovale lichtopening die met afmetingen van slechts 72x35mm de lichtbron betrouwbaar afschermt en waardoor het plafond een buitengewoon rustige, elegante uitstraling krijgt. Het zwenk- en draaimechanisme staat de exacte uitlijning van de lichtbundel toe.

Het spectrum is belangrijk

Met name de uitvoering Spot met de 10W COB LED-module opent voor ontwerpers nieuwe mogelijkheden bij de differentiëring van verlichtingsconcepten voor de detailhandel. Want voor COB-LED biedt ERCO maar liefst acht verschillende spectrums aan: van de warmte tint met 2700K via de neutralere met 3000K en 3500K tot en met de koele met 4000K. De kleurweergave ligt bij een uitstekende CRI ≥92. Optioneel zijn ook modules met CRI ≥82 beschikbaar die bij toepassingen, waarbij de kleur minder van belang is, voordelen biedt voor het rendement en daardoor voor de spaarzaamheid. Daarbij komt het speciale spectrum „fashion“ dat met warmwit getinte kleuren zeer verzadigd en krachtig weergeeft, zonder wittinten te vervalsen. Met deze keuze kunnen ontwerpers en detailhandeldesigners de verlichting, de sfeer in de ruimte en het materiaal van de artikelen perfect op elkaar afstemmen.

In overeenstemming met de gangbare logica van de armaturensystematiek van ERCO bieden ook de Quintessence Pinhole richtbare spots de gebruiker de keuze uit schakelbare, fasendimbare of via DALI dimbare bedrijfsapparatuur. Deze vertegenwoordigen het motto „Licht in plaats van armaturen“ in een op de hedendaagse architectuur in de detailhandel toegespitste vorm: voor detailhandelprojecten, waar elk detail telt.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer

Lichtverdeling: Narrow spot
ERCO LED-module: High-Power-LED’s op metalen kern-printplaat