Licht voor modern werken – esthetisch en volgens de norm: ERCO Jilly plafondinbouw- en -opbouwarmaturen

Lüdenscheid, juli 2019. Een nieuw, veelzijdig armaturensysteem voor werkplekken op kantoor: voortbordurend op optische LED-systemen in rasterindeling ontwikkelde ERCO de Jilly familie met plafondinbouw- en -opbouwarmaturen in een autonoom design. Enerzijds bieden ze een ergonomische constructie volgens de norm en een hoge bescherming tegen verblinding aan, anderzijds vele mogelijkheden voor individuele vormgeving van de werkomgeving dankzij de vierkante en lineaire modellen alsmede verschillende maten, lichtverdelingen en kleuren van het antiverblindingsraster.

Dat kleine beetje extra aan aantrekkelijkheid en productiviteit: wanneer het een kantoorlichtconcept lukt om deze voorsprong te realiseren en daarbij consequent rendabel te blijven, is dat een goede investering. Daarom bieden succesvolle ondernemingen en besturen hun medewerkers een individueel vormgegeven werkomgeving aan die creativiteit en welbevinden stimuleert. Daar hoort verlichting bij die niet alleen de geldende normen voor werkplekken op kantoor vanzelfsprekend volledig naleeft, maar tevens flexibel reageert op de meest uiteenlopende ruimtelijke situaties en daarbij ook voldoet aan hoge eisen ten aanzien van design. ERCO presenteert met Jilly plafondinbouw- en -opbouwarmaturen energiezuinige en tegelijk creatieve verlichtingsconcepten volgens de norm. Ze behoren tot de uitgebreide nieuwe Jilly familie die naast de plafondinbouw- en opbouwarmaturen in het uniforme design ook pendelarmaturen alsmede downlights aan spanningsrails omvat.

Lichttechniek verenigt visual comfort en efficiency

ERCO kiest bij Jilly voor een innovatieve lichttechniek: deze bestaat uit de in het raster ingedeelde, zeer efficiënte lenzensystemen van optisch polymeer, gecombineerd met mid-power-LED’s, die een bijzonder hoog rendement van ruim 140 lumen per watt aanbieden. Ontwerpers kunnen kiezen tussen de twee lichtverdelingen oval wide flood (86°) en extra wide flood (86°): de tweezijdige lichtverdeling oval wide flood kan daarbij optimaal op de inrichting van de werkplekken worden uitgelijnd, terwijl de rotatiesymmetrische verdeling extra wide flood ook bij royale, energiezuinige armatuurafstanden uiterst gelijkmatig is. In combinatie met het antiverblindingsraster in zwart of zilver bieden de optische lenssystemen een zeer groot visual comfort aan en voldoen met UGR<19 aan de normen voor werkplekken op kantoor. Bovendien genereert hun verblindingsvrij, verticaal lichtaandeel hoge cilindrische verlichtingssterktes ter hoogte van het hoofd: zo worden gezichten van medewerkers en gesprekspartners op prettige en goed herkenbare wijze verlicht, wat een moeiteloze communicatie op kantoor ondersteunt.

Zeer vlakke inbouwarmaturen

Naast de innovatieve lichttechniek springt bij de Jilly plafondinbouwarmaturen een ander voordeel direct in het oog: ze zijn uiterst vlak geconstrueerd en hebben daarom een inbouwdiepte nodig in het hol plafond die minder is dan 100mm. Ten opzichte van vergelijkbare, conventionele rasterarmaturen verkleint echter ook de grootte van de armatuuropeningen met max. 60 procent. Dat zorgt voor een rustige, gestructureerd uitstraling van het plafond. Twee verschillende vierkante maten met rastercellen van 5x5 resp. 12x12 alsmede een lineair model scheppen vormgevingsvrijheid en leveren met systeemvermogens tussen 13 en 39W lichtstromen van 1500 tot 5760 lumen. Op de praktijk gerichte montagedetails zorgen voor een veilige en rationele installatie in het plafond.

Montagevriendelijke opbouwarmaturen

Voor alle situaties waarin opbouwmontage een vereiste is, bijvoorbeeld bij massieve plafonds of bij een ongecompliceerde modernisering, is Jilly ook in vlakke, elegant vormgegeven opbouwbehuizingen verkrijgbaar. Modellen en lichttechniek komen in hun varianten daarbij overeen met de Jilly inbouwarmaturen, zodat ook de meest uiteenlopende combinaties harmonieus mogelijk zijn. Een ander punt van overeenkomst is beschermingsklasse II, een in aanbestedingen voor kantoren vaak vereiste eigenschap.

Systematisch plannen

Om de gebruikers van Jilly de veelzijdige opties op het terrein van kantoorverlichting snel en logisch te kunnen aanbieden, zet ERCO ook hier zijn beproefde armatuursystematiek in. Alle Jilly armaturen zijn principieel bijvoorbeeld in zes verschillende lichtkleuren verkrijgbaar; van warmwit tot neutraalwit, te weten in 3000K en 4000K (Ra 82), alsmede 2700K, 3000K, 3500K en 4000K (Ra 92). Naast schakelbare bedrijfsapparatuur zijn de voor DALI geschikte uitvoeringen digitale regelingsscenario's beschikbaar. De vierkante modellen van Jilly zijn bovendien verkrijgbaar met fasendimbare bedrijfsapparatuur. Om de verschijningsvorm van de armaturen aan te passen aan het betreffende designconcept, zijn er de antiverblindingsrasters in zwart en zilver - of via de service „ERCO individual“ ook met individuele metaalachtige oppervlakken, zoals goud, champagne of koper. Daarmee vormen Jilly plafondinbouw- en -opbouwarmaturen een verlichtingssysteem voor moderne werkplekken dat zeer uitgebreid is en op vele manieren kan worden aangepast.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: lens van optisch polymeer
Lichtverdelingen: Extra wide flood (86°), Oval wide flood (86°)
ERCO LED-module: Mid-power-LED’s
Lichtkleuren: 3000K en 4000K (Ra 82) alsmede 2700K, 3000K, 3500K en 4000K (Ra 92).
Huis: aluminiumgietwerk, kunststof
Antiverblindingsraster: kunststof, zilver of zwart
Montage: plafondinbouw resp. -opbouw
Bedrijfsapparatuur: schakelbaar, fasendimbaar, DALI