Het kleine, verfijnde werktuig voor licht in de buitenruimte: Kona XS schijnwerpers, breedstralers en wallwashers van ERCO

Lüdenscheid, april 2017. Met Kona XS presenteert ERCO een nieuwe armaturenfamilie voor de buitenruimte die het productprogramma voor kleinere maten en lagere vermogens afrondt. Klein betekent bij Kona XS echter geen afname van kwaliteit: de lichttechniek en de robuuste constructie voldoen aan de professionele eisen van architecten, lichtplanners, landschaps- en stadsplanners.

Er zijn veel situaties bij de verlichting van de particuliere of openbare buitenruimte, waarbij niet het grote formaat, maar kleine en nauwkeurige lichtwerktuigen zijn gewenst: met name in de stedelijke ruimte, bij de enscenering van tuininstallaties of van objecten in de buitenruimte bij gebouwen. Doorgaans kunnen de vereisten, zoals antiverblinding of flexibiliteit, bij dergelijke toepassingen gemakkelijker worden vervuld met verschillende kleinere armaturen dan met enkele grote. Voor dergelijke taken heeft ERCO de nieuwe productfamilie Kona XS ontwikkeld: de kleinste schijnwerper voor de buitenruimte in het programma van ERCO concentreert zich op het wezenlijke, is efficiënt, robuust en bovendien zeer gemakkelijk te plannen en toe te passen.

Geconcentreerd op het wezenlijke

Qua design leunt Kona XS aan tegen zijn grote neven uit het Kona programma van ERCO: de moderne, conische vorm van het huis van aluminiumgietwerk maakt tegelijkertijd een ingetogen en autonome indruk. Hij blijft met zijn meervoudig geëpoxeerd oppervlak altijd mooi, is gemakkelijk in het onderhoud en is, passend bij het toepassingsgebied, natuurlijk beschermd tegen stof en water conform IP65. Het solide scharnier met de inwendige kabelgeleiding kan na het uitlijnen veilig worden bevestigd. De montage geschiedt op een draaibare basis.

Vormgeving van licht, nauwkeurig en energiezuinig

Alle armaturen uit de Kona XS reeks zijn uitgerust met zeer efficiënte, optische Spherolit-LED-systemen en bieden daardoor de bijzondere lichtkwaliteit en de keus uit verschillende karakteristieken die ontwerpers van ERCO verwachten: schijnwerpers van narrow spot tot spot en flood, breedstralers met de rotatiesymmetrische verdeling wide flood alsmede lens-wallwashers met de asymmetrische verdeling wallwash - voor de gelijkmatige verlichting van verticale vlakken. Volgens de armaturensystematiek van ERCO zijn deze karakteristieken op hun beurt verkrijgbaar in de lichtkleuren warmwit (3000K) en neutraalwit (4000K). Bovendien breiden verschillende vermogens de speelruimte voor de vormgeving uit. Daardoor maakt Kona XS een nauwkeurige en energiezuinige vormgeving met licht in de buitenruimte mogelijk, zonder de magie uit de duisternis te halen.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer, lichtverdelingen: narrow spot, spot, flood, wide flood, wallwash
ERCO LED-module: Hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: warmwit of neutraalwit, 3000 resp. 4000K
Huis: Aluminiumgietwerk, IP65, met no-rinse-oppervlaktebehandeling, 2-voudig geëpoxeerd, graphit m