Heldere lijnen voor hoogwaardige lichtconcepten op kantoor: ERCO Compar armaturen voor spanningsrails

Lüdenscheid, augustus 2019. Ook in representatieve kantoren en bestuursgebouwen komt flexibiliteit tegenwoordig op de eerste plaats. Spanningsrails als infrastructuur, gecombineerd met armaturen, zoals de nieuwe Compar armaturen voor spanningsrails, zijn de perfecte oplossing voor flexibel licht volgens de norm op kantoor. Compar maakt daarbij niet alleen indruk door de lichtkwaliteit en het gering stroomverbruik, maar ook door het bijzonder heldere, rechtlijnige design - en met technische hoogstandjes, zoals de optionele regeling via Casambi Bluetooth.

De architectuur van de kantoren is voor moderne ondernemingen en werkgevers een belangrijke imagofactor. De talenten van vandaag en morgen zijn betrokken en flexibel - de ruimtelijke omstandigheden moeten echter kloppen; zowel ergonomisch als esthetisch. Daarom zoeken architecten en kantoordesigners juist voor veeleisende opdrachtgevers naar nieuwe vormgevingsuitgangspunten aan de andere kant van standaarden, zoals rasterplafonds en langwerpige armaturen. Of het nu energie-efficiënte nieuwbouw is met geactiveerde betonnen plafonds of een uitbreiding van een monumentale industrieloft: in dergelijke creatieve en op zichzelf staande kantoorconcepten tonen flexibele, op spanningsrails gebaseerde lichtsystemen, zoals de nieuwe Compar armaturen voor spanningsrails van ERCO, hun volledig potentieel. Ze bieden ergonomisch licht volgens de norm met een groot visual comfort voor het werken op kantoor, een keur aan karakteristieken om licht gedifferentieerd in de ruimte te verdelen, alsmede diverse combinaties van huis- en reflectorkleuren om te worden afgestemd op de sfeer.

Nieuwe indeling, nieuw licht
En wanneer de kantoorindeling verandert, veranderen de lichtinstallaties met Compar armaturen voor spanningsrails gewoon mee: de armaturen kunnen te allen tijde en zonder gereedschap opnieuw worden uitgelijnd, verplaatst of aangevuld. Daarbij past dat Compar armaturen voor spanningsrails optioneel met wel de meest intuïtieve vorm van regeling verkrijgbaar zijn: draadloos via Bluetooth met de voor ERCO aangepaste Casambi-app op tablets en smartphones.

De daarvoor benodigde lichttechniek alsmede het bedrijfsapparaat zijn bij Compar voor spanningsrails in een compacte en vlakke, rechthoekige behuizing ondergebracht. Dankzij de heldere lijnen en elegante proporties kan Compar in iedere omgeving als hoogwaardig technisch detail effect sorteren. Iedere armatuur bevat twee driecellige, lineaire lichtinzetstukken, zoals deze ook bij de Compar plafondinbouwarmaturen worden gebruikt: dat wil zeggen dat zelfs lichtconcepten met verschillende typen montage met de Compar familie technisch gangbaar kunnen worden uitgerust.

Complete lichttechnische modules

Kenmerkend voor Compar en ERCO is het systematische principe dat uit één basisvorm talloze lichtwerktuigen genereert: Compar voor spanningsrails biedt bijvoorbeeld bij één maat twee verschillende vermogen en de keuze tussen de lichtverdelingen oval flood (40° x 85°), oval wide flood (90° x 55°), wide flood (60°), extra wide flood (80°) en wallwash. Daarbij voldoen met name de karakteristieken oval wide flood alsmede wide flood met een UGR <19 aan de vereisten voor verlichting volgens de norm van werkplekken op kantoor. Vermogen en lichtverdeling van de zeer efficiënte optische LED-systemen maken rendabele armatuurafstanden mogelijk. De tweezijdige lichtverdelingen oval flood en oval wide flood kunnen flexibel op de kantoorindeling worden uitgelijnd, want de armaturen zijn draaibaar met 360° aan de spanningsrailadapter gemonteerd. Onafhankelijk van de karakteristiek zorgt het antiverblindingsraster met een cut-off van 40° voor een uitgesproken groot visual comfort.

Eén design, vele opties

Ontwerpers en gebruikers hebben bij Compar voor spanningsrails bovendien de keuze tussen de drie behuizingkleuren zwart, wit en zilver, alsmede tussen hoogglanzend zilveren of matzwarte antiverblindingsrasters. 10.000 andere behuizingkleuren alsmede speciale kleuren voor het antiverblindingsraster, zoals koper, zijn op aanvraag mogelijk via de service „ERCO individual“. Optioneel bij de reeds vermelde Casambi-bedrijfsapparatuur is Compar ook schakelbaar, fasendimbaar met aanvullende potentiometer aan de behuizing of met DALI bedrijfsapparaat verkrijgbaar. ERCO biedt voor ERCO Compar armaturen voor spanningsrails zes verschillende lichtkleuren aan; van warmwit tot neutraalwit, te weten in 3000K en 4000K (Ra 82), alsmede 2700K, 3000K, 3500K en 4000K (Ra 92). Deze grote variëteit die door de armatuursystematiek van ERCO mogelijk is, zorgt ervoor dat Compar voor spanningsrails één van de meest veelzijdige en flexibele instrumenten is om kantoren esthetisch en toekomstbestendig te verlichten.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer
Lichtverdelingen: Oval flood (40° x 85°), Oval wide flood (90° x 55°), Wide flood (60°), Extra wide flood (80°), Wallwash
ERCO LED-module: High-Power-LED's op metalen kern-printplaat