Flexibel licht voor toekomstbestendige en flexibele kantoorconcepten: Skim downlights voor spanningsrails van ERCO

Lüdenscheid, augustus 2018. Speciaal voor de hedendaagse vereisten aan de dynamische werkomgeving ontstond met de Skim downlights voor spanningsrails een eigen, nieuwe klasse van lichtwerktuigen: net zo flexibel als spots, net zo efficiënt en ongecompliceerd als downlights. Met de beproefde optische LED-lenssystemen uit het Skim programma bieden ze een groot visual comfort dat voor het gebruiksdoel is geoptimaliseerd, en maken ze altijd de aanpassing van de verlichting aan wisselende structuren en indelingen op kantoor mogelijk.

Het werken op kantoor verandert en daardoor ook de vormgeving van de betreffende ruimten en werkplekken. Trefwoorden, zoals Desksharing of Coworking, maken het duidelijk: starre concepten en structuren zijn achterhaald, moderne kantoren scoren hoge ogen met flexibiliteit en een werkomgeving die vol afwisseling is vormgegeven. Verschillend gebruikte zones - van geconcentreerd alleen werken tot creatief teamwerk en productieve vergaderingen tot en met de ontspannen pauze - daardoor verschillen deze ook in sfeer. Dergelijke vereisten kunnen alleen met net zo innovatieve uitgangspunten bij de verlichting worden vervuld. Met de nieuwe Skim downlight voor spanningsrails is ERCO daartoe in staat. Deze verenigt de voordelen van spots en downlights.

Een eigen klasse lichtwerktuigen

Als eerste valt het onverwisselbare gladde design op waarmee de unieke armaturen als technische details in de meest uiteenlopende interieurstijlen integreren. Het vlakke huis van aluminiumgietwerk verenigt twee van de voor het Skim programma karakteristieke LED-lensoptieken. Deze is aan een ERCO spanningsrailadapter met 360° draaibaar gemonteerd en kan daardoor aan passende spanningsrails flexibel worden gepositioneerd. Op deze manier bieden de armaturen het visual comfort en de schone uitstraling van een downlight-verlichting zonder de moeite voor plafondinbouw. Bovendien staat het vrij om de verlichting te allen tijde te verplaatsen, zodra de kantoorindeling of het gebruik van de ruimte verandert.

Beproefde lichttechniek, slim toegepast

Afhankelijk van het gebruik van een ruimtelijke zone zijn bij kantoortoepassingen verschillende lichtverdelingen vereist. Skim downlights voor spanningsrails zorgen met de rotatiesymmetrische karakteristiek wide flood (stralingshoek ca. 70°) voor de verlichting van computerwerkplekken die aan de norm voldoet met UGR < 19. Voor andere zones, zoals foyers of restaurants, biedt de karakteristiek extra wide flood (stralingshoek ca. 95°) een comfortabel en zeer rendabel alternatief voor de gelijkmatige verlichting met grote armatuurafstanden. Op die manier kunnen ontwerpers in een ruimte met een plafondhoogte van 3m bij een breed armatuurraster van 2,4m al bij gelijkmatige, horizontale verlichtingssterktes van meer dan 300lx het volgende bereiken: veel licht met weinig armaturen.

De tweezijdige lichtverdeling oval flood (stralingshoek ca. 95° x 50°) biedt bovendien aanvullende flexibiliteit. Hier kunnen niet alleen de armaturen vrij aan de spanningsrail worden gepositioneerd en met 360° worden geroteerd - ook de lensoptieken zelf en daardoor de assen van de ovale lichtbundel kunnen met 90° worden gedraaid. Daardoor kunnen effectief zowel verkeerszones als gangen worden verlicht, maar ook gedefinieerde lichteilanden in de ruimte worden gecreëerd, bijvoorbeeld boven zitjes of vergadertafels.

Veel keuze voor ontwerpers

Naast de verschillende lichtverdelingen hebben ontwerpers bij Skim downlights voor spanningsrails de keuze tussen twee vermogens met lichtstromen van 1260lm resp. 2460lm alsmede de verschillende LED-lichtkleuren van de ERCO armaturensystematiek: warmwit met 3000K Ra&#8805;90, neutraalwit met 4000K (Ra&#8805;80) alsmede naar wens warmwit met 2700K Ra&#8805;90 en neutraalwit met 4000K (Ra&#8805;90). De behuizingen zijn verkrijgbaar in de kleuren wit, zwart en zilver, en bevatten bedrijfsapparatuur die naar keuze schakelbaar, fasen- of via DALI dimbaar zijn. Daarbij beschikken de fasendimbare modellen bovendien over een potentiometer voor de instelling direct aan de behuizing. Naast de talloze toepassingen in de kantoorverlichting zijn de Skim downlights voor spanningsrails natuurlijk ook geschikt voor creatieve lichtconcepten op terreinen zoals de winkelarchitectuur of in openbare gebouwen.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: optisch polymeer, lichtverdelingen: Wide flood, Extra wide flood, Oval flood
ERCO LED-module: hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: 2700K Ra&#8805;90&#42;, 3000K Ra&#8805;90, 4000K Ra&#8805;80, 4000K Ra&#8805;90&#42; (&#42; lichtkleuren op aanvraag).
Unified Glare Rating: voor werkplekverlichting vanaf UGR 15,7
Bedrijfsapparaat: schakelbaar, fasendimbaar of DALI dimbaar
Huis: aluminiumgietwerk,kunststof, kleuren: wit, zwart, zilver
Montage: met spanningsrailadapter voor ERCO spanningsrails, 360° draaibaar