ERCO strijklichtwallwasher Lightgap: wandstructuren plastisch modelleren

Dit artikel downloaden:

Lüdenscheid, januari 2015. Of het nu grof gestuukte wanden, historische bakstenen of onbewerkt zichtbeton is - het karakter van binnenruimtes wordt niet op de laatste plaats door de materiële gesteldheid van de gebruikte bouwmaterialen gevormd. Met de nieuwe strijklichtwallwasher Lightgap biedt ERCO een innovatief LED-lichtwerktuig voor de kwalitatieve lichtplanning. De plafondinbouwarmatuur plaatst de meest verfijnde oppervlaktestructuren en texturen door zijn lineaire lichtverdeling op zeer plastische wijze op de voorgrond. Met tot dusver ongekende precisie en gelijkmatigheid houdt het nieuwe lichtwerktuigen de belofte van het leidmotief van ERCO: „light digital“.

De verticale verlichting is één van de meest sterke punten in het lichtportfolio van ERCO. Hij vervult in de kwalitatieve lichtplanning tegelijkertijd verschillende functies: wallwashing definieert architectuur en creëert ruimtes met een royaal en breed effect. Bovendien vergemakkelijkt hij de oriëntatie in de ruimte en genereert een groot verblindingsvrij visual comfort. Het gerichte gebruik van licht op verticale vlakken is echter ook geschikt om een ruimte volledig nieuw te interpreteren: de uniforme breedstraling van wanden met gladde oppervlaktestructuren verleent de ruimte bijvoorbeeld een licht en zacht karakter. Een bijzonder indrukwekkend effect genereert daarentegen een strijklichtbreedstraling die materialen en texturen op plastische wijze op de voorgrond plaatst. Als immaterieel bouwmateriaal vult licht op deze wijze architectuurconcepten in restaurants of hotellobby's en versterkt deze. Daardoor genereert het een buitengewoon stemmige ambiance.

Met licht modelleren
De LED-strijklichtwallwasher Lightgap van ERCO maakt de meest verfijnde structuren van hout, beton of natuursteen zichtbaar. Hij ensceneert ruwe oppervlakken en genereert contrastrijke, haptisch aandoende licht- en schaduweffecten. Het lineaire LED-lichtwerktuig laat verticale vlakken uit het plafond oplichten en voegt zich dankzij de geringe inbouwmaat bijna onzichtbaar in elk ruimtelijk concept. Door de asymmetrische lichtverdeling genereert Lightgap zelfs bij een positionering op slechts tien centimeter vanaf de wand een indrukwekkend gelijkmatige verlichting van de wand. Dankzij het systeemdesign van ERCO kan de wallwashing met Lightgap op comfortabele wijze aan verschillende ruimtedimensies worden aangepast: met drie verschillende lengtes van 30, 90 en 180 centimeter is een aaneenschakeling zonder voegen langs verschillende wandlengtes bij een onberispelijk gelijkmatige breedstraling mogelijk. Bovendien is de armatuur tot een richthoek van tien graden in beide richtingen zwenkbaar, zodat ook bij oneffen plafondoppervlakken een optimale uitlijning van de armaturen kan worden gegarandeerd.

Effectieve LED-lichttechniek

Als speciale vorm van verticale verlichting vereist strijklicht een lineaire lichtbron. Daarom zijn de door ERCO vervaardigde LED-printplaten voor strijklichtwallwashing bandvormig ontworpen. De krachtige LED-techniek met een gering stroomverbruik wordt ook in de strijklichtwallwasher Lightgap mogelijk gemaakt door gepatenteerde Spherolit-lenzentechniek. De met de computer berekende Spheroliten op de lens maken de exacte besturing van lichttechnische eigenschappen mogelijk die voor deze ongewone verlichtingstoepassing onontbeerlijk zijn.

Technische eigenschappen van Lightgap

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens