ERCO Starpoint pendel-, wand- en plafondopbouwarmaturen - Efficiënte verlichting in elegante vorm

Lüdenscheid, maart 2015. Ongeacht of het in de bijzondere bar, of in het designhotel, of met een regionale keuken, conceptkeuken of haute cuisine is: bij elk menu hoort een sfeer die van het bezoek aan de gelegenheid een onvergetelijke ervaring maakt. De verlichting vervult hierbij een belangrijke rol, doordat deze subtiel een sfeer schept en de ruimte definieert. De ERCO armaturenfamilie Starpoint biedt daarvoor het perfecte repertoire: de slanke pendelarmaturen plaatsen sprankelende accenten op tafels en buffetten en zijn zelf een decoratieve blikvanger, terwijl de wand- en plafondopbouwarmaturen voor een stemmig licht in de totale ruimte zorgen.
Starpoint pendel-, wand- en opbouwarmaturen maken niet alleen indruk door hun rechtlijnige elegantie, maar vooral ook door hun buitengewone lichttechnische prestaties. Met een nieuw lenzensysteem ontstaan lichtbundels met een enorme nauwkeurigheid. Een bijzonder kenmerk van de Starpoint pendel-, wand- en plafondopbouwarmaturen is de lichtverdeling extra wide flood: de extreem brede en bovendien zeer gelijkmatige lichtbundel, waarvan de bron in een verrassend smal huis schuilt, zorgt voor een intieme sfeer met een groot visual comfort.

De architectonische armatuur verenigt een hoge functionaliteit enerzijds met decoratieve finesse anderzijds. Beschikbaar in zwart, wit en glanzend chroom krijgt de pendelarmatuur, afhankelijk van de omgeving, een bescheiden of een opvallend karakter. Naar keuze is de pendelarmatuur ook verkrijgbaar met een doorschijnende ring aan de onderzijde. Daardoor lijkt bij een ingeschakelde armatuur de cilinder met een magische glans te zijn verlengd. Daarmee biedt de armatuurafsluiting een spannend contrast met het matte zwart of het hoogglanzende chroom van het huis. Starpoint is door zijn geringe afmetingen zeer geschikt voor lage ruimtes.

Krachtige lichttechniek in filigrane vorm
De lichttechniek is echter de werkelijke innovatie: dat een extreem brede, ovale lichtbundel uit een dergelijk compacte lichtbron, zoals bij de Starpoint wand- en pendelarmaturen, afkomstig is, mag ook indrukwekkend zijn voor ervaren ontwerpers. Het compacte lenzensysteem, zelf ontwikkeld voor LED-techniek, verenigt de lichtbundelende functie van de collimator met de strooiende werking van de Spherolit-lens. Op deze wijze zorgt hij voor een uiterst precieze, gelijkmatige en efficiënte lichtbundel in ruimtes met een plafondhoogtes tot en met drie meter. Met maximaal 8 watt is Starpoint bovendien een zeer energiezuinig lichtwerktuig. Daarnaast valt het lenzensysteem op door een lange levensduur, robuustheid en een zeer hoog bedrijfsrendement van de armatuur.
De armatuur is dimbaar via DALI en kan zo nauwkeurig worden aangepast aan de vereiste lichtsterkte.

Rechtlijnige elegantie voor horeca en wonen

Starpoint past met zijn slank design en talloze gebruikstoepassingen uitstekend in restaurants, bars, bistro's en hotels. Het lichtwerktuig is echter net zo geschikt voor woonruimtes. Met de individuele uitvoeringen van Starpoint kunnen verschillende lichtsituaties voor een woonsfeer worden vormgegeven. De compacte armaturenafmetingen maken Starpoint bijzonder geschikt voor kleine ruimtes en smalle gangen. Of het nu in zwart, wit of glanzend chroom is: de elegante vorm van Starpoint en de doorschijnende afsluitring zijn een blikvanger die als aantrekkelijk contrast uitstekend kan worden gecombineerd met materialen als natuursteen of hout.

Veelzijdig lichtwerktuig

De Starpoint pendel- en wandarmatuur is bij uitstek geschikt voor lage ruimtes en in situaties, waarin de armaturen dicht boven het doeloppervlak hangen, dus boven tafels en balies. Als wand- en plafondopbouwarmatuur is Starpoint ideaal voor de breedstraling van voorwerpen en ruimtelijke zones, bijvoorbeeld van tafels, recepties, zithoeken of bij de bar. Met de lichtverdeling oval flood genereert het lichtwerktuig een lineaire verlichting voor lange tafels of voor gangen. Aan de wand zorgt Starpoint voor strijklicht vol effect dat de bijzonderheden van de wandmaterialen en de architectuur benadrukt.

Bovendien omvat de Starpoint productfamilie ook inbouwarmaturen. Als u hierover persberichten wenst, verzoeken wij u om contact op te nemen met Arno Heitland ah@maipr.com of Wiebke Lang w.lang@erco.com.

Technische eigenschappen van Starpoint

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer
Lichtverdelingen: wide flood, oval flood, extra wide flood
8/18 watt