ERCO Starpoint inbouwarmaturen - Compacte vermogensdrager – filigraan en efficiënt

Lüdenscheid, maart 2015. Welke parameter beslist of wij een woonruimte comfortabel vinden? Een op het gebruik en de architectuur afgestemd interieurconcept levert hieraan een net zo grote bijdrage als een doordacht lichtconcept: met een combinatie van zachte breedstraling en zeer gevarieerd accentlicht voor de accentuering van objecten kunnen oriëntatie en sfeer worden geschapen. Daarvoor heeft ERCO nu een flexibel lichtwerktuig ontwikkeld: de energiezuinige ERCO inbouwarmatuur Starpoint met veelzijdige toepassingsmogelijkheden voor de horeca, kantoren en woningen. Dankzij zijn complexe, compacte lenzentechniek - één van de belangrijkste innovaties van ERCO voor 2015 en zelf voor de LED-technologie ontwikkeld - maakt de kleine vermogensdrager Starpoint indruk als veelzijdig lichtwerktuig: ondanks de bescheiden uitvoering biedt de armaturenfamilie een uiterst sprankelend gelijkmatig licht voor accentuering, breedstraling en basisverlichting.

Een waardevolle grafiek aan de wand, de Bauhaus-vaas in de kast of het bureau in de hoek: iedere woonruimte krijgt zijn eigen karakter door de individuele vormgeving van de ruimte door kleuren, materialen en texturen. Om ruimtes zo in te richten dat de gasten zich er echt thuis voelen en vanzelfsprekend hun eigen gang gaan, is ook één van de belangrijke uitdagingen in de hotellerie. De nieuwe Starpoint inbouwspot, breedstraler en plafondinbouwarmaturen bieden een hoogwaardige en energiezuinige oplossing - met name in ruimtes waar het plafond laag is. Ze maken indruk met hun bescheiden grootte - dat wil zeggen met diameters tussen slechts 7 en 11,3 centimeter en een inbouwdiepte tussen 7 en 10 centimeter. Bovendien zijn de lichtwerktuigen in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar en leveren zo een breed repertoire aan verlichtingsmogelijkheden met een uiterst gering stroomverbruik.
Grote bandbreedte aan vormgevingsmogelijkheden met licht
ERCO biedt Starpoint naar keuze als inbouwspot, breedstraler en downlight aan. De armatuur is geschikt voor ruimtes met plafondhoogtes tot en met drie meter. Met de lichtsterkteverdeling „narrow spot“ leidt Starpoint het licht gericht naar kleine objecten die het verdienen om onder de aandacht te worden gebracht. Schilderijen of meubels van groot formaat kunnen met de lichtverdeling „spot“ worden geaccentueerd. De variant „flood“ maakt een vlakke basisverlichting mogelijk, doordat hij een gelijkmatige en zachte lichtbundel genereert. De lens met de lichtverdeling „oval flood“ kan bij Starpoint vrij worden gedraaid. Daardoor kunnen de gegenereerde lichtstrepen exact op verschillende objecten, zoals lange rekken of tafels, grotere sanitaire ruimtes in hotels alsmede op architectonische bijzonderheden worden uitgelijnd.

Decent powerpakket
Een uniek kenmerk van Starpoint zijn de kleine afmetingen van de armatuur die slechts een geringe inbouwdiepte nodig hebben. Dat ze dan toch nog uiterst precies, sprankelend licht afgeven, komt door het geïntegreerde lenzensysteem dat ERCO zelf voor de LED-technologie heeft ontwikkeld. Daarin wordt de lichtbundelende functie van de collimator met de lichtprojecterende werking van de Spherolit-lens tot een compacte, zeer complexe lens verenigd en zorgt op die manier voor de efficiënte lichtprojectie. Het licht van de krachtige LED-module wordt door de lens, afhankelijk van de lichtsterkteverdeling, doelgericht geprojecteerd en vormt op die wijze het sfeervolle karakter van de ruimte - niet alleen in woonruimtes, in de horeca en de hotellerie, maar ook in kantoren en boetieks. Naar wens is de armatuur verkrijgbaar met een afsluitend of opliggend inbouwdetail.

Bovendien omvat de Starpoint productfamilie ook pendel-, wand- en opbouwarmaturen. Als u hierover persberichten wenst, verzoeken wij u om contact op te nemen met Arno Heitland ah@maipr.com of Wiebke Lang w.lang@erco.com.

Technische eigenschappen van Starpoint

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer
Lichtverdelingen: Narrow spot, spot, flood, wide flood, oval flood,
extra wide flood