{\rtf1\ansi\ansicpg1252\uc1 \deff4\deflang1031\deflangfe1031{\fonttbl{\f0\froman\fcharset0\fprq2{\*\panose 02020603050405020304}Times New Roman;}{\f4\froman\fcharset0\fprq2{\*\panose 00000000000000000000}Times{\*\falt Times New Roman};} {\f28\fnil\fcharset0\fprq2{\*\panose 00000000000000000000}ATRotisSemiSans;}{\f88\froman\fcharset238\fprq2 Times New Roman CE;}{\f89\froman\fcharset204\fprq2 Times New Roman Cyr;}{\f91\froman\fcharset161\fprq2 Times New Roman Greek;} {\f92\froman\fcharset162\fprq2 Times New Roman Tur;}{\f93\froman\fcharset177\fprq2 Times New Roman (Hebrew);}{\f94\froman\fcharset178\fprq2 Times New Roman (Arabic);}{\f95\froman\fcharset186\fprq2 Times New Roman Baltic;}}{\colortbl;\red0\green0\blue0; \red0\green0\blue255;\red0\green255\blue255;\red0\green255\blue0;\red255\green0\blue255;\red255\green0\blue0;\red255\green255\blue0;\red255\green255\blue255;\red0\green0\blue128;\red0\green128\blue128;\red0\green128\blue0;\red128\green0\blue128; \red128\green0\blue0;\red128\green128\blue0;\red128\green128\blue128;\red192\green192\blue192;}{\stylesheet{\ql \li0\ri0\widctlpar\aspalpha\aspnum\faauto\adjustright\rin0\lin0\itap0 \f4\fs24\lang1031\langfe1031\cgrid\langnp1031\langfenp1031 \snext0 Normal;}{\s1\ql \li0\ri2268\keepn\widctlpar\aspalpha\aspnum\faauto\outlinelevel0\adjustright\rin2268\lin0\itap0 \b\f4\fs24\lang1031\langfe1031\cgrid\langnp1031\langfenp1031 \sbasedon0 \snext0 heading 1;}{\*\cs10 \additive Default Paragraph Font;}}{\info {\title ERCO armaturen met Chip-on-Board-technologie: uitgebreid nieuw productprogramma voor de detailhandel voor maximale veelzijdigheid bij lichtkwaliteit tegen een aantrekkelijke prijs} {\author }{\operator ERCO GmbH} {\*\company ERCO GmbH}{\nofcharsws0}{\vern8243}} \paperw11906\paperh16838\margl1417\margr1417\margt1417\margb1134 \deftab708\ftnbj\aenddoc\hyphhotz425\noxlattoyen\expshrtn\noultrlspc\dntblnsbdb\nospaceforul\formshade\horzdoc\dghspace180\dgvspace180\dghorigin1701\dgvorigin1984\dghshow0\dgvshow0 \jexpand\viewkind1\viewscale125\pgbrdrhead\pgbrdrfoot\splytwnine\ftnlytwnine\htmautsp\nolnhtadjtbl\useltbaln\alntblind\lytcalctblwd\lyttblrtgr\lnbrkrule \fet0\sectd \linex0\headery708\footery708\colsx708\endnhere\sectdefaultcl {\*\pnseclvl1 \pnucrm\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta .}}{\*\pnseclvl2\pnucltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta .}}{\*\pnseclvl3\pndec\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta .}}{\*\pnseclvl4\pnlcltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxta )}}{\*\pnseclvl5 \pndec\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl6\pnlcltr\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl7\pnlcrm\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl8\pnlcltr\pnstart1\pnindent720\pnhang {\pntxtb (}{\pntxta )}}{\*\pnseclvl9\pnlcrm\pnstart1\pnindent720\pnhang{\pntxtb (}{\pntxta )}}\pard\plain \ri2268\widctlpar\aspalpha\aspnum\faauto\adjustright\rin2268\lin0\itap0 \f4\lang1031\cgrid {ERCO Informatie voor de pers\par \par \par ERCO armaturen met Chip-on-Board-technologie: uitgebreid nieuw productprogramma voor de detailhandel voor maximale veelzijdigheid bij lichtkwaliteit tegen een aantrekkelijke prijs\par \par \par Lüdenscheid, april 2018. Licht is de vierde dimensie van de architectuur. En in iedere architectuur bestaan er andere vereisten voor het licht - juist in de detailhandel. Om een winkel een unieke identiteit en sfeer te geven, zijn licht en oppervlakken de bepalende factoren. Hier komt de visie van de ontwerper tot uitdrukking in de meest letterlijke betekenis van het woord. Voor een optimaal ruimtelijk effect zijn geschikte lichtverdelingen nodig. De kwaliteit van materialen en artikelen wordt echter pas door de juiste lichtkleuren en -spectrums voelbaar. ERCO combineert beide parameters op perfecte wijze in zijn nieuwe armaturenprogramma met Chip-on-Board-technologie. Daardoor worden de mogelijkheden van ontwerpers op het gebied van de winkelverlichting aanzienlijk uitgebreid.\par \par Lichtkleuren en spectrums van de ERCO Chip-on-Board-technologie\par \par Een Chip-on-Board-LED onderscheidt zich doordat er meerdere individuele LED's op één chip zijn samengevoegd en met een voor de betreffende toepassing geoptimaliseerde fluorescerende stoflaag worden gecombineerd. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om verfijnd gedifferentieerde indelingen bij lichtkleur en -spectrum te realiseren. Verschillende karakteristieken kunnen naar behoefte worden benadrukt: optimale kleurweergave, zeer hoge lichtstroom, een gedefinieerde lichtkleur of specifieke, spectrale eigenschappen. De gebruiker kan kiezen uit zoveel varianten als nog nooit is vertoond. Standaard worden zeven verschillende lichtkleuren alsmede een voor de toepassing geoptimaliseerd spectrum aangeboden. \par \par LED's met een lichtkleur van 2700K en 3000K bieden prettig warm licht, naar keuze met een kleurweergave van Ra 80 (827 resp. 830) of met Ra 90 (927 resp. 930) voor de beste weergave van de kleuren. In het neutraalwitte bereik zijn met 3500K Ra 90 (935) alsmede 4000K Ra 80 (840) en Ra 90 (940) spectrums beschikbaar in smalle indelingen.\par \par Toepassingsgericht wordt voor de detailhandel, met name in de mode, een spectrum voor zeer stralende kleuren aangeboden. Andere lichtkleuren en spectrums kunnen op aanvraag voor een specifiek project worden gerealiseerd.\par \par Voor Chip-on-Board-technologie geoptimaliseerde lichttechniek\par \par Met de introductie van een uitgebreid armatuursysteem voor winkelverlichting met Chip-on-Board-LED's presenteert ERCO tegelijkertijd een zelf daarvoor geoptimaliseerd lichttechnisch uitgangspunt. Er wordt rekening gehouden met de bijzondere eigenschappen van de technologie, doordat een speciaal daarop afgestemd lichtprojectiesysteem wordt ingezet. Chip-on-board-LED's hebben in vergelijking met highpower-LED's een groter lichtemitterend oppervlak. Daardoor wordt een daaraan aangepast optisch systeem noodzakelijk. ERCO lost dat op met een lichttechniek die de LED's met een lenzensysteem tot een precieze en verblindingsvrije eenheid combineert. Het ontbreken van de anders gebruikelijke reflectoren waarborgt ook bij armaturen met CoB-technologie het gewende hoge efficient visual comfort. Bovendien worden de beproefde ERCO Spherolit-lenzen ingezet met welke gebruikersvriendelijk ingedeelde lichtverdelingen van spot via flood tot en met wide flood mogelijk worden. Het zijn met name de asymmetrische verdelingen oval flood en wallwash waarmee ERCO zich van de concurrentie onderscheidt. De lichttechniek werd voor het gebruik in de detailhandel geoptimaliseerd. Met lichtverdelingen die enerzijds voldoende zijn gedifferentieerd om aan alle vereisten te voldoen, die anderzijds echter ook gemakkelijk kunnen worden gepland en door leken op locatie gemakkelijk kunnen worden ingezet. Een exact gedefinieerd aandeel aan strooilicht alsmede zacht uitvloeiende lichtverdelingen temperen contrasten en maken aantrekkelijke concepten mogelijk bij een grote flexibiliteit. De nieuw ontwikkelde armaturenreeksen onderscheiden zich bovendien door een klassiek uiterlijk. Aan de lichtuittredingsvlakken van de armaturen treden geen discrete LED-punten op. Er wordt daarentegen een homogeen helder oppervlak zichtbaar, zoals bekend is van traditionele armaturen. In dit opzicht bieden de producten niet alleen unieke prestaties, maar ook een esthetisch alternatief. Ondanks de vele varianten en de technologische verfijndheid zijn de armaturen in elk geval als instapmodellen van het merk met een concurrerende prijs ontwikkeld.\par \par Beschikbare producten met ERCO Chip-on-Board-technologie\par \par De nieuw ontwikkelde lichttechniek wordt reeds bij zijn marktintroductie als omvangrijk systeem aangeboden. Daardoor kunnen complete projecten met een algemene lichtkwaliteit worden gerealiseerd. Optec voor Chip-on-Board-LED: met Optec wordt een zeer beproefde armaturenfamilie, bestaande uit spots, breedstralers en wallwashers voor spanningsrail, met de nieuwe technologie uitgebreid en voor het gebruik in de winkelverlichting geoptimaliseerd. Quintessence Pinhole voor Chip-on-Board-LED: bij deze richtbare spot worden de grenzen van het minimalisme opnieuw gedefinieerd. Met de meest kleine plafondopening wordt de armatuur vrijwel onzichtbaar. Op die manier ontstaat een bijzonder magisch lichteffect. Gimbal en Gimbal met ophangbeugel voor Chip-on-Board-LED: met Gimbal producten werd ook de beproefde inbouwspot met een zeer precies en compact zwenkmechanisme aan de nieuwe technologie aangepast. Er zijn varianten voor plafondinbouwmontage zowel als met ophangbeugel beschikbaar. De laatste kunnen perfect verborgen worden gemonteerd; bijvoorbeeld in plafondkoven die op locatie zijn gemaakt.\par \par Het uitgebreide programma van armaturen met Chip-on-Board-LED's en de daarvoor geoptimaliseerde lichttechniek breiden de omvangrijke mogelijkheden voor architectuur- en winkelverlichting verder uit die ERCO aan technisch en creatief ontwerpers aanbiedt voor hun projecten. Alle producten zijn vanaf begin 2018 beschikbaar en worden in een brochure alsmede op de website van ERCO (www.erco.com) beschreven.\par \par \par Über ERCO\par \par Die ERCO Lichtfabrik mit Sitz in Lüdenscheid ist ein führender Spezialist für Architekturbeleuchtung mit LED-Technologie. Das 1934 gegründete Familienunternehmen operiert weltweit in knapp 40 Ländern mit über 60 Tochtergesellschaften, Niederlassungen und Vertretungen. Seit 2015 basiert das Produktprogramm vollständig auf LED-Technologie. Unter dem Leitmotiv "light digital" entwickelt, gestaltet und produziert ERCO in Lüdenscheid digitale Leuchten mit den Schwerpunkten lichttechnische Optiken, Elektronik und Design. Die Lichtwerkzeuge entstehen in engem Kontakt mit Architekten, Lichtplanern und Elektroplanern und kommen primär in den folgenden Anwendungsbereichen zum Einsatz: Work und Shop, Culture und Community, Hospitality, Living, Public und Contemplation. ERCO versteht digitales Licht als die vierte Dimension der Architektur - und unterstützt Planer dabei, ihre Projekte mit hochpräzisen, effizienten Lichtlösungen in die Realität zu überführen. Sollten Sie weiterführende Informationen zu ERCO oder Bildmaterial wünschen, besuchen Sie uns bitte auf www.erco.com/presse. Gerne liefern wir Ihnen auch Material zu Projekten weltweit für Ihre Berichterstattung.}}