Eenvoudige montage, gedifferentieerde verlichting: Compar plafondopbouwarmaturen van ERCO

Lüdenscheid, juli 2017. Gemakkelijk naar het perfecte licht: met de Compar Square plafondopbouwarmaturen presenteert ERCO een waarlijk probleemloos product. Deze verenigt de kwaliteit en veelzijdigheid van de innovatieve, lineaire lichttechniek van het Compar programma voor inbouwarmaturen en een compact huis dat zich doelmatig aanpast aan allerlei soorten plafonds. Zo kunnen nieuwe of bestaande gebouwen gedifferentieerd en ergonomisch worden verlicht: van de ontvangsthal tot en met de werkplek op kantoor.

Er bestaan twee grote trends in de vormgeving van kantoren die hoogwaardige plafondopbouwarmaturen met kracht onder de aandacht van ontwerpers brengen: enerzijds voor nieuwbouw met onbeklede, thermisch geactiveerde betonnen plafonds, anderzijds voor gerenoveerde, nieuw vormgegeven bestaande gebouwen die een andere bestemming hebben gekregen, waar vaak wordt afgezien van verlaagde plafondconstructies. Dit zijn echter slechts twee toepassingsscenario's van de vele, waar compacte opbouwarmaturen met efficiënte, precieze lichttechniek, zoals de nieuwe Compar Square, als esthetische en tegelijkertijd energiezuinige oplossing worden aangeboden.

Drie vermogenstrappen en vier lichtverdelingen

Dankzij de lineaire lichttechniek uit het Compar inbouwarmatuurprogramma zijn er voor de Compar Square opbouwarmaturen vier uiterst precieze en efficiënte lichtverdelingen beschikbaar: als verlichting voor werkplekken conform de norm zijn er de karakteristieken wide flood en oval wide flood; als efficiënte verlichting voor verkeerzones, bijbehorende ruimten of gangen de karakteristieken extra wide flood en oval flood die zeer grote armatuurafstanden toestaan. In principe bieden de optische Compar systemen veel visual comfort dankzij de cut-off van 30°. De antiverblindingsrasters zijn daarbij verkrijgbaar in het zwart of in zilverhoogglans.

Bij de vier lichtverdelingen heeft het Compar Square systeem ook drie vermogenstrappen, waarmee de ontwerper de lichtstroom kan afstemmend op verschillend gebruikte ruimtelijke zones of verschillende hoogtes van het vertrek. De schaalverdeling strekt zich daarbij uit van 1260lm tot de krachtige 4920lm, waarmee de Compar Square opbouwarmaturen zich ook kwalificeren voor de indrukwekkende verlichting van hoge ruimten.

Compact, elegant en optimaal getempereerd

Bovendien houden de hoogvermogen-LED's altijd het hoofd koel dankzij het compacte huis van aluminiumgietwerk: uitgebalanceerd warmtemanagement zorgt voor optimale bedrijfsomstandigheden; zowel voor de LED-module zelf als voor de elektronica die in de ruimte tussen de modules is ondergebracht. Daarmee en met de zorgvuldige selectie van componenten wordt gewaarborgd dat de armaturen het hoge lichtstroombehoud van de LED's volledig benutten.

Het elegante huis is wit geëpoxeerd en komt bij een buitenmaat met zijden van 200mm slechts op een hoogte van 64mm. De constructeurs van ERCO hebben daarbij bijzondere aandacht gegeven aan een doelmatige montage: de armatuur wordt op een aparte houder gemonteerd en kan voor de perfecte uitlijning achteraf worden afgesteld met een hoek van +/-3°. Voor de aanvoer van toevoerkabels op stuukwerk zijn overeenkomstige afstandhouders beschikbaar als toebehoren.

Systematische selectie

Volgens de ERCO armaturensystematiek kan voor Compar Square natuurlijk naast de lichtkleur warmwit (3000K) ook voor neutraalwit (4000K) worden gekozen. Naast schakelbare bedrijfsapparatuur levert ERCO tevens fasendimbare bedrijfsapparatuur alsmede uitvoeringen met DALI interface. Daarmee biedt Compar Square alle ontwerpers en gebruikers logische, flexibele en krachtige accessoires in ruimtelijk situaties die een opbouwmontage van de armaturen vereisen.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Lenzensysteem van optisch polymeer, collimatoroptiek van optisch polymeer, Lichtverdelingen: wide flood, extra wide flood, oval flood, oval wide flood
ERCO LED-module: hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, Lichtkleuren: warmwit of neutraalwit, 3000K resp. 4000K
Antiverblindingsraster: kunststof, zilver of zwart