Een nog veelzijdigere kantoorverlichting: Skim plafondinbouw- en plafondopbouwarmaturen van ERCO

Lüdenscheid, juni 2017. Met een reeks nieuwe producten ontwikkelt de productfamilie Skim van ERCO zich tot een helder ingedeeld plafondarmaturensysteem, waarmee de meest uiteenlopende verlichtingstaken, met name in kantoor- en bestuursgebouwen, kunnen worden gerealiseerd: met de nieuwe kleinste maat wordt de designarmatuur nog veelzijdiger; met de nieuwe lichtverdeling extra wide flood nog energiezuiniger dan eerst - en als vlakke opbouwarmatuur nu ook inzetbaar in bestaande bouw of in moderne gebouwen met geactiveerde plafonds.

De Skim armaturenfamilie staat voor een succesverhaal bij de verlichting van kantoren, gangen, foyers en verkeerszones van bestuursgebouwen, maar ook van detailhandelprojecten. ERCO introduceerde het programma in 2014 als ongecompliceerde en betaalbaar instapmodel in de wereld van de digitale, in het plafond geïntegreerde verlichting met de twee lichtverdelingen wide flood en oval flood. Ontwerpers en gebruikers zijn sindsdien niet alleen enthousiast over de licht- en productkwaliteit, het grote visual comfort alsmede de gemakkelijke planning en montage zonder compromis, maar ook over de bijna magische uitstraling: met de karakteristieke lenzen van optisch polymeer geeft Skim het tijdperk van het digitale licht een duidelijk, aantrekkelijk gezicht.

Van instapproduct naar compleet systeem

Intussen werden aan de Skim armaturen met witte antiverblindingsconus de uitvoeringen in zwart toegevoegd en met de nieuwe producten van dit jaar ontwikkelt Skim zich definitief tot een compleet, logisch ingedeeld en veelzijdig systeem: van de plafondinbouwarmaturen leidden de ontwikkelaars van ERCO een autonome familie van plafondopbouwarmaturen af; beide Skim families worden aangevuld met een kleinere maat alsmede met de nieuwe lichtverdeling extra wide flood.

De voorkeursarmaturen voor thermisch geactiveerde plafonds

Hoogwaardige plafondopbouwarmaturen komen overal van pas waar de plafondarchitectuur de inbouw van downlights niet toestaat. Dat is niet alleen vaak het geval bij de uitbreiding in de bestaande bouw, maar ook in toenemende mate in nieuwbouw met een gering stroomverbruik, met massieve, thermisch geactiveerde betonnen plafonds. Hier genieten Skim plafondopbouwarmaturen de voorkeur - dankzij de goede antiverblinding ook in kantoren. De lichttechniek voldoet aan de veelzijdig beproefde Skim plafondinbouwarmaturen en is zeer compact: wat bij de inbouwarmaturen voor een geringe inbouwdiepte zorgt, maakt bij de opbouwarmaturen een zeer vlakke vorm mogelijk met een hoogte van minder dan 12cm inclusief bedrijfsapparaat - belangrijk in lage ruimten.

Het cilindrische huis met het autonome design is van aluminiumgietwerk. Het bevat ook het bedrijfsapparaat en fungeert tegelijkertijd als koelelement voor een betrouwbaar warmtemanagement. De intensieve communicatie tussen ontwikkelaars en gebruikers weerspiegelt zich in de praktische details, zoals de zekering van de armatuur bij de montage met een speciale haak, de mogelijkheid voor doorbedrading of de optionele afstandhouders voor opbouwmontage.

Alleen maat 3: klein, mooi, krachtig

De nieuwe kleine maat voor plafondinbouw- en plafondopbouwarmaturen zorgt ervoor dat het Skim programma nog veelzijdiger inzetbaar is. Het maakt een lichtplanning met gedifferentieerde, fijn afgestelde verlichtingssterktes mogelijk. Bij zeer compacte afmetingen en een geringe inbouwdiepte zijn de lichtstromen van de geminiaturiseerde Skim armaturen toch nog ruim voldoende; zelfs voor de verlichting van hogere vertrekken.
Skim plafondinbouwarmaturen staan met name in kantoor- of bestuursgebouwen zeer efficiënt licht toe: bijvoorbeeld voor verlichting van werkplekken, in representatieve zones, verblijfs- en verkeerszones, of in bijbehorende ruimten die aan de normen voldoen. Als esthetisch alternatief voor traditionele stramienoplossingen genereert Skim een elegante, maximaal gereduceerde indruk van het plafond in elk kantoor.

Extra efficiënt: nieuwe lichtverdeling extra wide flood

Zoals al bij de Quintessence downlights het geval was, voert ERCO nu ook bij Skim de nieuwe lichtverdeling extra wide flood in - geheel volgens de ERCO armaturensystematiek voor consequente, veilige planning. De extreem brede lichtverdeling biedt bij een cut-off van 30° een stralingshoek van 90°. Dat maakt een gelijkmatige, verblindingsvrije en zeer efficiënte algemene verlichting mogelijk, waarbij de aanbevolen armatuurafstanden worden vergroot tot het 1,5-voudige van de afstand tot het werkvlak. Dat betekent dat voor een gelijkmatige basisverlichting met een gemiddelde verlichtingssterkte van 300lx in een ruimte met een oppervlakte van 50m2 en plafondhoogte van ca. 3m slechts zes armaturen nodig zijn.

Geen compromis in techniek

Door de overkoepelende armaturensystematiek hebben Skim armaturen nog andere eigenschappen met de meeste andere ERCO inbouwarmaturen gemeen: zo zijn als lichtkleuren altijd warmwit (3000K) en neutraalwit (4000K) verkrijgbaar. De hoogvermogen-LED's zijn streng geselecteerd op een zeer lage kleurtolerantie (SDMC <2). Bovendien maken ERCO armaturen indruk met duurzaamheid en onderhoudsvrijheid, dankzij de specificatie L90/B10: tot 50.000h bedrijfstijd genereert 90% van de gebruikte hoogvermogen-LED's in armaturen van ERCO nog 90% of meer van hun oorspronkelijke lichtstroom. Bij de bedrijfsapparaten kunnen ontwerpers en gebruikers kiezen tussen schakelbare, fasendimbare alsmede voor DALI geschikte versies.

Technische eigenschappen

2 maten: Maat 3, maat 5
ERCO lenzensysteem: Optisch polymeer, lichtverdelingen: wide flood, extra wide flood, oval flood, 18/28 watt
ERCO LED-module: Hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: warmwit of neutraalwit, 3000 resp. 4000K