Doelgericht licht voor efficiënte straatverlichting De buitenruimtearmaturen Lightmark en Visor van ERCO

Lüdenscheid, februari 2015. Bij de verlichting van wegen, open terreinen of entrees staat naast maximale efficiency vooral het visual comfort op de voorgrond. De nieuwe buitenruimtearmaturen Lightmark en Visor van ERCO voldoen op het hoogste niveau aan deze vereisten - en dat met slechts 6 watt. Bovendien staan ze in voor een architectonische, modulaire vormentaal die terughoudend in iedere omgeving integreert. Terwijl Lightmark zijn licht over een groot oppervlak uit een rechthoekig blok afgeeft, is Visor door zijn ronde lichtuittredingsvlak gevormd. Of het nu als façade- of bolderarmatuur is: bij daglicht voegen alle varianten zich decent in de betreffende context van de ruimte en blijven de lichtbronnen discreet verborgen.

Als vrij positioneerbare bolderarmaturen bieden Lightmark en Visor overal in de buitenruimte oriëntatie: op looppaden, parkeerplaatsen en terrassen. Voor de verlichting van wegen langs muren of gebouwen zijn daarentegen de betreffende wandinbouwarmaturen van deze beide buitenruimteprogramma's een elegant, natuurlijk werkend alternatief. In de façade geïntegreerd, verdwijnen ze dankzij hun grafische vormgeving alsmede het vlakke oppervlak naar de achtergrond en brengen daardoor de architectuuromgeving in de focus van de waarneming. Net zo vanzelfsprekend verschijnt het licht zelf uitsluitend op het gewenste doeloppervlak - en vermijdt dankzij de Dark Sky-technologie strooilicht boven de horizon.

Veel licht met weinig armaturen
Lightmark en Visor maken indruk door hun enorme efficiency. Beide armaturen vallen op door een zeer gelijkmatige lichtverdeling die, afhankelijk van de uitvoering, meer in de diepte - bijvoorbeeld voor pleinen - of meer in de breedte - voor straatverlichting - effect sorteert. Op die wijze zijn bij de Lightmark vloerwasher armatuurafstanden tot en met 5,50 meter, bij Visor zelfs afstanden tot en met zes meter mogelijk - en dat bij de energiebehoefte van slechts zes watt aansluitvermogen. Opdrachtgevers besparen daarmee niet alleen op stroomverbruik, maar ook het aantal benodigde armaturen kan tot een minimum worden gereduceerd. Dankzij de ERCO LED-technologie worden daarnaast de onderhoudskosten geminimaliseerd.
De zachte gradiënt van de lichtbundel levert bij beide varianten bovendien een bijdrage aan het zeer goede visual comfort. Bijna vanzelfsprekend: dankzij de Dark Sky-technologie geven de nieuw ontwikkelde buitenarmaturen geen strooilicht boven de horizon af.

Modulair systeemdesign voor maximale compatibiliteit

De robuuste bolderarmaturen van geëpoxeerd aluminiumgietwerk met hun consequent geometrische basisvormen kunnen qua vormgeving als autonome architectuurelementen in de buitenruimte worden ingezet. Dankzij hun markante lichtuittredingsvlakken krijgen ze een geheel eigen karakter, zonder zich op de voorgrond te dringen. Met Lightmark en Visor zet ERCO zijn principe van het systeemdesign door om de gebruiker talloze combinatiemogelijkheden van de families onderling te bieden.

Technische eigenschappen van Lightmark en Visor

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lenzen, lichtverdelingen: breed stralend of
diep stralend, 6 watt
ERCO LED-module: Hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: warmwit of neutraalwit, 3000 resp. 4000K