Digitaal, universeel talent: de nieuwe generatie van Quintessence lichtwerktuigen van ERCO

Lüdenscheid, maart 2016. In het plafond geïntegreerde verlichting is de eerste keus, wanneer de lichtbronnen achter het lichteffect in de architectuur dienen te verdwijnen: bijvoorbeeld in bestuurs- en onderwijsgebouwen met hun veelzijdige gebruiksmogelijkheden en ruimtelijke situaties. Met de nieuwe, volledig digitale generatie Quintessence plafondinbouwarmaturen introduceert ERCO een systeemoplossing die voldoet aan de hoge eisen voor lichtplanning, visual comfort en gering stroomverbruik. Tegelijkertijd wordt de rentabiliteit altijd in het oog gehouden. In het proces komen daarbij veel details aan de orde: van lichttechniek, elektronica en mechanica. Als totaalconcept van de eigenschappen vertegenwoordigt Quintessence de in ruim vijf decennia verworven competentie van ERCO voor in het plafond geïntegreerde lichtsystemen.

Terwijl de eerste generatie Quintessence plafondinbouwarmaturen nog de overgang van conventionele, analoge armaturen naar het tijdperk van het digitale LED-licht vormgaf, kon ERCO bij de nieuwe, zuiver digitale Quintessence generatie alle parameters consequent voor de eigenschappen van de actuele opto-elektronica optimaliseren. Ook de nieuwe versies van de productfamilie omvatten, naast de LED-plafondinbouwarmaturen in de varianten downlight, dubbelfocus-downlight, lens-wallwasher en richtbare spot, opnieuw uitvoeringen als plafondopbouw- en pendelarmatuur. Het assortiment met zijn uniform logische structuur maakt daardoor gedifferentieerde verlichtingsconcepten mogelijk bij een maximale planningsvrijheid.

Voor kwaliteit zonder compromis grijpt ERCO bij de componenten van lenzen en reflectoren via koelelementen met geoptimaliseerd warmtemanagement tot en met bedrijfsapparatuur en LED-modules terug op grotendeels zelfgeproduceerde en zelfontwikkelde systemen: de beste voorwaarden voor permanente lichtkwaliteit en een efficiënt, onderhoudsarm bedrijf. Om het totale rendement van lichtconcepten te vergroten, realiseerden de ontwikkelaars met de nieuwe Quintessence generatie bovendien doelen zoals geringere inbouwdieptes, grotere armatuurafstanden en een doorlopend hogere efficiency.

Downlights: de lichtverdeling is belangrijk

ERCO past in de Quintessence downlights bijvoorbeeld voor het eerst een nieuwe, digitale lichttechniek toe die tot en met 50% grotere armatuurafstanden mogelijk maakt - en dat tegen de overeenkomstig lagere investerings-, installatie- en exploitatiekosten. Het optisch systeem van diffusorlens en darklight-reflector zorgt met de lichtverdeling extra wide flood tegelijkertijd voor een zeer gelijkmatige lichtbundel die met hoge cilindrische verlichtingssterktes bijvoorbeeld gezichten prettig uitlicht. De stralingshoek van deze speciale Batwing-lichtverdeling is 90° bij een cut-off van 40° voor een zeer goede antiverblinding - een krachtige combinatie van lichttechnische eigenschappen die in het verleden niet kon worden gerealiseerd. Het Quintessence downlight-programma biedt lichtstromen tot en met 4400lm bij een aansluitvermogen tot en met 32W. Daardoor zijn de downlights ook de krachtige verlichting van hoge ruimten meester, zoals ontvangsthallen of leeszalen. Dankzij de grote antiverblindingshoek bieden ze bovendien een voortreffelijke visual comfort. Met de veelzijdige inbouwdetails die u van ons bent gewend - rond of vierkant, afdekkend of afsluitend - integreren Quintessence downlights zich in de meest uiteenlopende, architectonische concepten. Ook bij weinig ruimte tussen systeem- en bouwkundig plafond vergemakkelijkt de tot maximaal 136mm verminderde inbouwdiepte de planning en de montage.

Zoneverlichting met lens-wallwashers en richtbare spots

In de functionele differentiatie van het Quintessence programma komt het motto van ERCO terug: licht als eigen dimensie van de architectuur te begrijpen, de ruimte in te delen en te ensceneren, oriëntatie te bieden en door accenten de aandacht te sturen. Verticale verlichting speelt als factor in het concept van efficient visual comfort daarbij met name de hoofdrol: daarom ontwikkelde ERCO ook de Quintessence wallwashers weer van voor af aan. Ze maken indruk door een zeer gelijkmatige, verticale verlichting om de ruimten een lichte en open indruk te verlenen. Het speciale optische wallwasher-systeem met asymmetrische lichtverdeling biedt een optimale antiverblinding met een cut-off van 80° aan ruimtezijde. Daardoor maakt deze grotere armatuurafstanden mogelijk - in de detailhandel tot en met 50%, in musea circa 30% - en is dan tegelijkertijd rendabeler dan eerst.

Als lichtwerktuigen voor de accentuering van objecten aan wanden of in de ruimte vullen de richtbare spots de Quintessence familie aan. Deze verenigen de flexibiliteit van spanningsrailspots met het bescheiden design van plafondinbouwarmaturen. De lichtbundel is uit de verticale positie maximaal 30° zwenkbaar en kan met 360° worden gedraaid. Het optisch systeem van collimatoren en Spherolit-lenzen genereert in het samenspel met de darklight-reflector een uiterst precieze lichtprojectie bij een uitstekende antiverblinding. De drie lichtverdelingen, narrow spot, spot en flood, stralen het licht flexibel en zonder verliezen door strooilicht op het doelvlak - een efficiënte oplossing voor het wisselende gebruik van ruimten.

Vanuit grote hoogte: dubbelfocus-downlights

Als lichtwerktuigen voor de basisverlichting bij grote plafondhoogtes, zoals in collegezalen, foyers of theaters, vullen de dubbelfocus-downlights de Quintessence familie aan. Ze overbruggen op superieure wijze de spagaat tussen verlichtingssterkte en visual comfort. Daarvoor beschikken de nieuwe dubbelfocus-downlights over een speciale lensoptiek van collimator en Spherolit-lens die het licht met flood- of wide flood-verdeling nauwkeurig omlaag uitlijnt. De zwarte antiverblindingsconus zorgt voor het maximale visual comfort, doordat deze de inkijk in de armatuur minimaliseert. Voor schuine plafonds biedt ERCO een zwenkbare variant van de downlight die hoeken tot en met 30° compenseert.

Veelzijdige vormgeving: met plafondopbouw- en pendelarmaturen

Er zijn gedeelten van gebouwen en ruimten waar door de constructie van het plafond geen inbouw mogelijk of gewenst is. Daarvoor ontwikkelde ERCO de Quintessence varianten plafondopbouw- en pendelarmaturen. Met zijn sobere, cilindrische huis kunnen deze lichtwerktuigen echter ook als architectonische elementen en voor visuele accenten in de ruimte worden ingezet. Overeenkomstig de logica van het Quintessence systeemdesign beschikken ze over dezelfde maten en lumenpakketten als de plafondinbouwarmaturen. Hun brede lichtverdeling met een stralingshoek van 90° en een cut-off van 40° zorgt ook bij grote armatuurafstanden voor een efficiënte basisverlichting met een groot visual comfort. De bedrijfsapparatuur is in het huis geïntegreerd. De pendelarmatuur kan naar keuze aan een kap of via een adapter aan een spanningsrail worden gemonteerd.

Geoptimaliseerd voor een langdurige lichtstroom

Het Quintessence programma dekt lichtstromen van 210lm (richtbare spots) tot 4400lm (downlights resp. wallwashers) af bij aansluitvermogens van 2W tot 32W. Als lichtkleuren biedt ERCO warmwit (3000K) alsmede neutraalwit (4000K) aan. Door de vele delen aan zelfontwikkelde en zelfgeproduceerde componenten, zoals de bedrijfsapparatuur en de LED-modules, heeft ERCO de levensduur van zijn digitale lichtwerktuigen in de hand: de producent garandeert ook voor de nieuwe Quintessence generatie dat na 50.000 bedrijfsuur 90% van de geïnstalleerde LED's nog een lichtstroom van ruim 80% van de oorspronkelijke waarde heeft. Het uitvalpercentage van individuele LED's, dus niet van de volledige armatuur, ligt na deze periode zelfs op slechts 0,1%. Behalve voor een lange levensduur zorgt de bedrijfsapparatuur van ERCO ook voor een uniform dimgedrag: alle Quintessence lichtwerktuigen kunnen 1% worden gedimd. Daarbij blijft het digitale licht verder knippervrij en doet op die manier recht aan de vereisten voor foto- en filmopnames. Afhankelijk van de uitvoering wordt ofwel in de fase-afsnij-techniek ofwel via DALI gedimd.

Technische eigenschappen

ERCO Quintessence plafondinbouwarmaturen

Lichtprojectie: Downlights: stralingshoek 90°, extra wide flood diffusorlens van optisch polymeer, darklight-reflector van kunststof, met aluminium coating, cut-off 40°;
lens-wallwashers: lenzensysteem wallwash en wallwasher-reflector van optisch polymeer, cut-off 80°;
richtbare spots: Spherolit-lenssysteem met collimatoroptiek van optisch polymeer met lichtverdelingen narrow spot, spot en flood (0° - 30° zwenkbaar, draai- en zwenkhoek kan worden vastgezet)
LED-module: Hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: warmwit (3000K) of neutraalwit (4000K), lichtstroombehoud L80/B10, LED-uitvalcoëfficiënt 0,1% 50.000h
Huis: Aluminiumgietwerk, als koelelement uitgevoerd, 360° draaibaar

ERCO Quintessence inbouwspots, inbouwbreedstralers en inbouw-wallwashers

Lichtprojectie: Spherolit-lenssysteem met collimatoroptiek van optisch polymeer met lichtverdelingen narrow spot, spot, flood, wide flood, oval flood en wallwash
Huis: Aluminiumgietwerk, als koelelement uitgevoerd, 360° draaibaar

ERCO Quintessence dubbelfocus-downlights

Lichtprojectie: Spherolit-lenssysteem met collimatoroptiek van optisch polymeer met lichtverdelingen flood en wide flood, antiverblindingsconus van kunststof, zwart gelakt of antiverblindingsring voor schuine plafonds van aluminiumgietwerk of kunststof, wit aan de buitenkant, zwart aan de binnenkant
LED-module: Hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat,
Huis: Aluminiumgietwerk, als koelelement uitgevoerd, 360° draaibaar,
voor schuine plafonds: 0° - 30° zwenkbaar, draai- en zwenkhoek kunnen worden vastgezet

ERCO Quintessence plafondopbouw- en pendelarmaturen

LED-module: Hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat,
Bedrijfsapparaat: Schakelbaar
Huis: Aluminium, coating, wit;
opbouwarmatuur: opbouwarmatuur met plafondbevestiging van metaal
pendelarmatuur: transadapter of plafondbevestiging met kap in het wit