De zoomspots van ERCO – traploos zoomen zonder verliezen voor ovale en ronde lichtbundels

Lüdenscheid, februari 2019. Zoals een schilder penselen van verschillende breedtes nodig heeft, gebruiken lichtplanners armaturen met uiteenlopende stralingshoeken. Het contrast tussen smalle, precieze lichtaccenten en breedstraling is het belangrijkste vormgevingsmiddel in de architectuur- en presentatieverlichting. Variëteit door verwisselbare lensoptieken is goed, maar vaak wensen de gebruikers nog meer flexibiliteit in de vorm van spots met verstelbare optische zoomsystemen. Overeenkomstige taken lossen de nieuwe zoomspots van ERCO op met een innovatief werkingsprincipe. Hun lichtbundel is traploos instelbaar - verliesvrij en zeer efficiënt dankzij de lichtprojectie door een speciale lenstechnologie. De zoomspots van ERCO zijn niet alleen beschikbaar als zoomspot met rotatiesymmetrische, maar ook als zoom oval met tweezijdige lichtverdeling, bijvoorbeeld voor de nauwkeurige verlichting van sculpturen: een extra voordeel ten opzichte van gangbare zoomspots.

In de praktijk van verlichting kent men de situatie: bij het „aanlichten“ van een tentoonstelling, het opnieuw decoreren van een winkel klimt men meestal vaker dan één keer op de ladder, totdat het lichtaccent op het object perfect „zit“. Zelfs als men in de gelukkige omstandigheid is dat men over voldoende voorraad spots met verschillende stralingshoeken beschikt, of - zoals dat bij ERCO mogelijk is - verwisselbare lensoptieken heeft, wenst men uiterlijk bij de derde vervanging spots met universele, traploos variabele zoomoptieken. Het potentieel van dergelijke zoomspots is bijvoorbeeld enorm in musea, galerieën of showrooms: iedere lichtbundel kan individueel en precies op de situatie worden afgestemd, het aantal armaturen of verwisselbare lenzen in een voorraad wordt minder en er wordt veel tijd bespaard bij het aanlichten. Daarvoor moeten echter ook lichtkwaliteit en efficiency van zoomspots op het niveau van spots met de vaste stralingshoek zijn. Dit lukte de ERCO ontwikkelaars nu bij de nieuwe zoomspots dankzij de lichtprojectie met lenstechnologie.

Maximale efficiency

De innovatieve zoomtechnologie past in een verrassend compact, draaibaar optisch voorzetstuk aan de lichtuittreding van de spot, waarvan de lengte bij het zoomen niet verandert. Een draaibeweging aan de ring is voldoende om de stralingshoek naar wens in te stellen: bij zoom spot strekt het zoombereik zich uit van spot (15°) tot wide flood (65°), bij zoom oval van 19°x71° tot 60°x74°. Daarbij bundelen de lenzen bij het zoomen de lichtbundel zonder verliezen: zo wordt de verlichtingssterkte in de stand spot met meer dan het tienvoudige verhoogd. Deze biedt dan ook de beste voorwaarden voor contrastrijke, precieze accentueringen. In iedere zoomstand wordt de complete LED-lichtstroom geprojecteerd op het doeloppervlak. Bij de efficiency net zoals bij de gelijkmatigheid van de lichtbundel bepalen de zoomspots van ERCO de maatstaf in dit productsegment.

De variabele „sculptuurlens“

Met de nieuwe zoomtechnologie realiseert ERCO niet alleen rotatiesymmetrische, maar voor het eerst ook variabele tweezijdige lichtbundels. Deze spots met de lichtverdeling zoom oval zijn geschikt voor toepassingen, waarbij in het verleden sculptuurlenzen respectievelijk de karakteristiek oval flood werden ingezet. Zoom oval maakt het mogelijk om zowel de proporties als de positie van het ovaal aan te passen - perfect voor de exacte verlichting van objecten met langwerpige dimensies, zoals sculpturen, etalagepoppen, panoramaformaten of teksten.

Zoom verkrijgbaar in veel spotreeksen

De strenge systematiek van het programma van ERCO maakt het mogelijk om de nieuwe zoomtechnologie van begin af aan in een volledige reeks beproefde spotfamilies aan te bieden: Optec, Pollux, Parscan alsmede Oseris zijn als zoomspot verkrijgbaar in verschillende maten. Daarbij kunnen de optische zoomsystemen, net zoals de bestaande lichtverdelingen, met de normale opties van de armatuursystematiek van ERCO op veelzijdige wijze worden gecombineerd ten aanzien van lichtkleuren, vermogens en dimvarianten.