De magie van het licht: de nieuwe bolderarmatuur Castor van ERCO

Lüdenscheid, juni 2016. Bolderarmaturen zorgen voor oriëntatie en veiligheid op open terreinen en op straten. Ze genereren enerzijds de noodzakelijke basisverlichting en anderzijds een hiërarchie in de ruimtelijke structuren. Ze benadrukken en begrenzen straten en openbare pleinen. Voor deze verschillende taken heeft ERCO Castor ontwikkeld: de veelzijdige bolderarmatuur biedt lichtplanners, architecten en landschapsarchitecten een hoge mate van vrijheid bij de overkoepelende lichtplanning voor complexe buiteninstallaties, bijvoorbeeld in de context van representatieve, openbare gebouwen, in de horeca of in woningen.

Als eerste uitsluitend voor LED-technologie geconcipieerde bolderarmatuur in het productportfolio van ERCO, zorgt de productfamilie Castor voor vrijheid in de vormgeving bij een uniform design met perfecte antiverblinding en een gering stroomverbruik. Deze is naar keuze uitgerust met de radiaal stralende 360°-karakteristiek voor open terreinen of met de halfcirkelvormige lichtverdeling voor straten, en is in verschillende maten en lumenklassen verkrijgbaar. De vloerwasher maakt buitengewoon grote armatuurafstanden tot en met 10m mogelijk - en dat met precies licht en een perfecte antiverblinding. De basis voor de synthese van visual comfort, lichtkwaliteit en -vermogen is de voor Castor zelfontwikkelde LED-lichttechniek: een innovatieve, zeer efficiënte lichtgeleidingsring die vrijwel onzichtbaar in de minimalistisch ontworpen bolder is geïntegreerd.

Castor maakt het voor het eerst mogelijk om een gedifferentieerde verlichting van verkeerswegen en open terreinen te plannen, zoals voor terrassen en parkeerplaatsen, entrees en straten. En dat met slechts één ERCO armaturenfamilie in een consequent design. De varianten met een breed stralende lichtverdeling van 180° beschikken over een aansluitvermogen van 8W tot 12W en lumenpakketten van 840lm tot 1650lm, met de radiaal afstralende 360°-karakteristiek met een aansluitvermogen van ruim 16W tot 24W en lumenpakketten van 1680lm tot 3300lm. Bovendien is Castor naar keuze verkrijgbaar in een hoogte van 800mm of 900mm en in twee verschillende lichtkleuren. Daarnaast zijn de flexibele bolderarmaturen schakelbaar of dimbaar via DALI.

De „light digital“-lichtgeleidertechnologie - innovatie tussen techniek en design

Castor maakt zichtbaar hoe ERCO zijn motto „Licht in plaats van armaturen“ naar het digitale tijdperk brengt: de volledig in het huis geïntegreerde lichtgeleidingsring stuurt het licht op doeltreffende, exacte wijze en verblindingsvrij naar het doeloppervlak zonder dat het lichtuittredingsvlak zichtbaar wordt. Daarbij maakt het licht indruk door zijn ongeëvenaarde gelijkmatigheid, de nauwkeurige symmetrie en de sprankeling. Bovendien wordt de perfectie van de lichtbundel zonder enige onderbreking, bijvoorbeeld door een lip of andere componenten, bij de ringvormige 360°-lichtverdeling versterkt. Dankzij de Dark Sky-technologie treedt er geen licht boven de horizontale lijn naar buiten, zodat de blik op de nachtelijke hemel niet wordt verstoord en voorbijgangers of autobestuurders niet worden verblind. In de door ERCO zelfontwikkelde en geproduceerde lichtgeleidingsring van optisch polymeer worden de lichtgeleider en de lens gecombineerd. Deze is direct boven de ringvormige lay-out van de met hoogvermogen-LED's uitgevoerde LED-module geplaatst die ondersteboven in de armatuur wordt geïntegreerd. De technologie is gebaseerd op hetzelfde, uiterst precieze, optische principe dat ERCO gebruikt voor collimatoren in spots en wallwashers.

Duurzame vloerwasher voor de buitenruimte

Door de goede prijs-prestatie-verhouding en ook het langdurig zeer geringe stroomverbruik wordt Castor een lichtwerktuig dat ook is geschikt voor bouwprojecten met een beperkt budget. Zonder compromis te sluiten ten aanzien van de antiverblinding, kunnen dankzij het hoge rendement grote armatuurafstanden tot en met 10m worden gerealiseerd. Daarbij voldoet Castor - gemaakt van geëpoxeerde aluminiumgietwerkdelen en zonder gebruik van glas - aan alle vereisten van beschermingsklasse IP65. Aangezien de elektronica zich in het bovenste gedeelte van de bolder bevindt, kan Castor zonder probleem in de sneeuw staan. Het spreekt voor zich dat de robuuste bolderarmatuur met duurzame, onderhoudsarme opto-elektronica van ERCO is uitgerust om de hulpbronnen te beschermen en exploitatiekosten te verlagen.

Technische eigenschappen Castor

ERCO lichtgeleidingsring: Combinatie van lichtgeleider en lens van optisch polymeer
ERCO LED-module: Hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat,
lichtkleuren: warmwit of neutraalwit, 3000 resp. 4000K