De esthetiek van lineair licht – vrij in de ruimte: Compar pendelarmaturen van ERCO voor moderne werkomgevingen en minimalistische architectuurverlichting

Lüdenscheid, januari 2018. Puur understatement: de nieuwe Compar pendelarmaturen zijn met het slank, opgehangen profiel uiterst discreet. Daardoor komt het effect van hun licht op de voorgrond te staan. En dat maakt indruk met telkens twee lineaire downlight-modules per armatuur en een optionele uplight-component. Met indirect licht zorgt dit voor een prettige sfeer in de ruimte; naar wens zelfs met de variabele lichtkleur „tunable white“: bijvoorbeeld voor concepten die het ritme van het daglicht het kantoor binnenbrengen.

Zo goed kunnen moderne lichtconcepten voor de werkplek eruit zien: verblindingsvrij, in helderheid regelbare lichtsterkte met constant lichtkleur, verlicht het werkvlak volgens de norm. Tegelijkertijd verlicht indirect licht het plafond in de ruimte en dompelt het volledige kantoor onder in een bescheiden, stemmige, lichtsfeer: bijvoorbeeld 's ochtends in een frisse, activerende daglichtkleur en 's avonds in zacht warmwit om het biologische ritme van de medewerkers zo min mogelijk te verstoren.

Elegant en extreem veelzijdig

Dat alles kan alleen met een armatuurtype in de vorm van een slank, opgehangen aluminiumprofiel worden gerealiseerd: met de nieuwe Compar pendelarmaturen van ERCO. Met zijn armatuurbehuizing in puristisch design is deze bij uitstek geschikt voor de architectuurverlichting; bijvoorbeeld in openbare gebouwen en in kantoren waaraan vele eisen worden gesteld. Het profiel is in de breedte en hoogte identiek aan de bekende Hi-trac spanningsrails van ERCO, wat ontwerpers interessante combinatiemogelijkheden biedt. Iedere armatuur bevat twee direct stralende, lineaire modules met elk 6 LED's alsmede bij de directe/indirecte varianten aanvullend, diffuus en zachtgetekende LED-eenheden aan de bovenzijde van het profiel.

Zoals de naam van de nieuwe pendelarmaturen al aangeeft, zijn hun lineaire directe lichtcomponenten nauw verwant aan de overeenkomstige Compar downlights. Net zoals deze bieden ze een groot visual comfort en veel keuze bij de lichtverdelingen: twee daarvan, namelijk de rotatiesymmetrische verdeling wide flood (stralingshoek van ca. 60°) alsmede de tweezijdige lichtverdeling oval wide flood (stralingshoek ca. 90° x 55°), voldoen met overeenkomstige UGR-waarden aan de vereisten aan werkplekverlichting volgens de norm. De rotatiesymmetrische verdeling extra wide flood staat door een stralingshoek van ca. 85° de zeer efficiënte verlichting van neven- of verkeerszones toe met energiezuinig grote armatuurafstanden.

Een ander detail voor kantoortoepassingen: Compar pendelarmaturen zijn in twee lengtes van 1200mm alsmede 1600mm beschikbaar. Zo kunnen de asafstanden van de beide downlight-modules perfect op de kantoorlay-out worden afgestemd. De grotere afstand is geschikt voor typische bureauafmetingen; de kleine bijvoorbeeld voor receptiebalies. Geïntegreerde antiverblindingsrasters vergroten het visual comfort. Deze zijn naar keuze uitgevoerd in hoogglanzend zilver of matzwart.

Tunable white: voor sfeer en bioritme

De Compar pendelarmaturen zijn volledig direct stralend alsmede direct/indirect stralend verkrijgbaar. Een directe/indirecte verlichting heeft zich in de kantooromgeving bewezen. Zijn diffuus lichtaandeel genereert uitgebalanceerde contrasten in de ruimte. Als bijzonderheid biedt ERCO voor de indirecte componenten niet alleen de LED-lichtkleuren van de ERCO armaturensystematiek, maar ook „tunable white“ aan: hier kan de kleurtemperatuur in een bereik van 3000K tot 6000K traploos worden gevarieerd. Deze wordt, net zoals de individuele helderheid van de beide lichtcomponenten, via een DALI interface aangestuurd. In combinatie met overeenkomstige lichtregelingen kunnen met deze Compar pendelarmaturen sfeervolle lichteffecten worden gegenereerd of ook biodynamische verlichtingsconcepten worden gerealiseerd.

Het spreekt voor zich dat ook de Compar pendelarmaturen conform de ERCO armaturensystematiek een familie vormen in het gangbare design, die oplossingen voor de meest uiteenlopende situaties omvat: met twee vermogens van de downlight-module en het in hoogte verstelbare montagesysteem, bestaande uit een staaldraad en een kabel met aansluitkap die ook de doorbedrading mogelijk maakt. De uitvoeringen met tunable white voor de indirecte componenten beschikken in principe over DALI-bedrijfsapparatuur. Bij de andere versies heeft de ontwerper de keuze tussen schakelbare en DALI-bedrijfsapparatuur. ERCO levert de behuizing van aluminium met poedercoating in de systeemkleuren zwart, wit en zilver.

Daardoor komt voor de krachtige lineaire Compar lichttechniek een verdere, innovatieve toepassing in aanmerking: in elegante en extreem variabele pendelarmaturen die ontwerpers nieuwe, creatieve uitgangspunten bieden voor de verlichting van kantoren en openbare gebouwen.

Technische eigenschappen
ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer
Lichtverdelingen (downlight-module): Wide flood, Oval wide flood
Lichtverdeling (uplight): diffuus, indirect stralend
ERCO LED-module: hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat,
lichtkleuren: 2700K Ra≥90, 3000K Ra≥90, 4000K Ra≥80, 4000K Ra≥90 (lichtkleuren op aanvraag). Uplight-module bovendien ook in tunable white.
Antiverblindingsraster: kunststof, zilver of zwart
Huis: aluminiumprofiel 38x72mm, 1200mm of 1600mm lengte, kleuren: wit, zwart, zilver
Montage: opgehangen, in hoogte verstelbaar met staaldraad resp. stroomkabel en plafondkap, doorbedrading mogelijk
Bedrijfsapparatuur: schakelbaar, DALI