Bijzondere lichtconcepten in winkelverlichting vragen om speciale werktuigen: ERCO Gimbal inbouwspots en breedstralers voor plafondkoven

Lüdenscheid, oktober 2018. Licht in plaats van armaturen - welke lichtconcepten vervullen deze claim beter dan degene bij welke lichtbronnen in plafondkoven of gewelven zijn verborgen en op die manier het lichteffect met zijn magie op de voorgrond staat? Technisch laat ERCO met deze claim een nieuwe serie inbouwspots tot zijn recht komen. Deze combineert de speciale montagebeugel voor de flexibele koofmontage met de efficiënte lichttechniek en de compacte cardanische ophanging van de Gimbal inbouwspots.

Het is een truc die oorspronkelijk uit de toneelverlichting afkomstig is: als een lichtbron voor het oog van de kijker wordt verborgen, verplaatst het lichteffect zich naar de voorgrond en wordt het een immaterieel medium voor de enscenering. Het principe functioneert ook in de architectuur, bijvoorbeeld in hoogwaardige winkelinterieurs of voor de presentatie van expositiestukken in tentoonstellingen en musea. Bij de afbouw worden daarvoor plafondkoven, uitsparingen, gewelven of vergelijkbare montageruimten geschapen om de verlichtingstechniek te herbergen. Positief neveneffect: dergelijke lichtconcepten bieden een groot visual comfort, omdat ze verblinding vermijden en het oog op de waarneming gericht naar de belangrijke zaken sturen.

Er bestaat geen compactere zwenking

Natuurlijk kan ook een spanningsrail gewoon in een overeenkomstig gedimensioneerde plafondkoof worden geïnstalleerd en met conventionele spots worden uitgerust. Speciale werktuigen, zoals de nieuwe Gimbal inbouwspots en breedstralers voor plafondkoven, zijn echter voor dit doel geoptimaliseerd en besparen door hun constructie een zeer waardevolle hulpbron - namelijk inbouwruimte. De armatuurkoppen en het cardanisch zwenkmechanisme van Gimbal zijn niet alleen zeer compact. Ook het centrum van de armatuurkop verandert bij het uitlijnen niet van positie. Door de nauwkeurige en tegelijkertijd licht lopende ophanging kunnen de spots en breedstralers met geringe kracht worden uitgelijnd - in alle richtingen bij een zwenkhoek van tot en met 40°.

Eenvoudige en flexibele montage

Met ondersteuning van ervaren praktijkmensen maakten de ERCO constructeurs de montagebeugels van de Gimbal spots en breedstralers voor plafondkoven op een wijze, zodat de lichtwerktuigen in koven van verschillende constructies en afmetingen telkens veilig, snel en eenvoudig kunnen worden gemonteerd. De speciale vorm van de beugel vergemakkelijkt een nauwkeurige opstelling van de armaturen en biedt veel opties voor aanbrengen van bekabeling. De in de ruimte aparte, met een kabel aangesloten bedrijfsapparatuur vindt zijn plaats in de koof of in de ruimte van het holle plafond. De nieuwe Gimbal spots zijn net zo goed uitstekend geschikt voor de discrete, vaste montage op andere elementen van het gebouw, zoals wanden, dragers, balken of kroonlijsten, zoals dat vaak het geval is in historische of onder monumentenzorg vallende gebouwen. Drie maten en telkens twee vermogens bieden voor iedere toepassing en ruimtelijke situatie de passende lichtstroom - van 210lm tot en met 4920lm.

Sprankelende ensceneringen - met systeem

En dan is er nog de zeer efficiënte lichttechniek, afgeleid van de armaturensystematiek van ERCO: LED-modules, gecombineerd met collimatoren en verwisselbare Spherolit-lenzen, genereren zes verschillende lichtverdelingen. De spotkarakteristieken narrow spot (stralingshoek ca. 5°), spot (stralingshoek ca. 15°) en flood (stralingshoek ca. 30°) zijn geschikt voor de contrastrijke accentuering van objecten in verschillende maten of afstanden. Met de breedstralingskarakteristieken wide flood (stralingshoek ca. 50°), extra wide flood (stralingshoek ca. 85°) en oval flood (stralingshoek ca. 60°x15°) kunnen grotere objecten of volledige ruimtelijke zones gelijkmatig worden verlicht.

De bedrijfsapparatuur voor Gimbal is schakelbaar, fasendimbaar of in DALI uitvoering verkrijgbaar. Als lichtkleur is naast warmwit met 3000K naar wens ook warmwit met 2700K beschikbaar. Bij neutraalwit met 4000K hebben ontwerpers de keuze tussen de op efficiency geoptimaliseerde uitvoering met een extreem hoog rendement bij een kleurweergave-index van Ra≥80 of de optie van een zeer goede kleurweergave met Ra≥90.

Technische eigenschappen

ERCO lenzensysteem: Spherolit-lens, collimatoroptiek van optisch polymeer
Lichtverdelingen: Narrow spot, Spot, Flood, Wide flood, Extra wide flood, Oval flood (360° draaibaar)
ERCO LED-module: hoogvermogen-LED's op metalen kern-printplaat, lichtkleuren: warmwit 3000K, neutraalwit 4000K (Ra≥80), op aanvraag: warmwit 2700K, neutraalwit 4000K (Ra≥90)
Huis: armatuurkop van aluminiumgietwerk, zwarte coating, cardanische ophanging. Zwenkhoek 40°. Drie maten.
Montage: met montagebeugel, staalplaat met poedercoating
Bedrijfsapparatuur: schakelbaar, dimbaar (fase-afsnijtechniek) of DALI dimbaar