LED-technologie en zijn toepassing: ERCO op de Light + Building 2016

Lüdenscheid, maart 2016. De beursstand van ERCO op de Light + Building van dit jaar staat geheel in het teken van de LED-technologie en zijn toepassingen in de architectuurbelichting. De focus van de presentatie is gericht op de meest recente generatie lichtwerktuigen die ERCO op 1 januari 2016 op de markt heeft gebracht. Net zoals in voorgaande jaren bepalen productinnovaties van ERCO nieuwe maatstaven ten aanzien van visual comfort en efficiency. De beursstand van ERCO verhaalt zowel op technisch als op creatief vlak van de daardoor verbeterde mogelijkheden voor de kwalitatieve lichtplanning. De spanning tussen technologie en vormgeving bepaalt bovendien het design van de beursstand - met een rechtlijnige zwart-wit-esthetiek.

De LED-technologie is binnen enkele jaren niet alleen als bepalende technologie in de architectuurbelichting naar voren gekomen, maar wordt dankzij de voortschrijdende ontwikkeling ook steeds belangrijker. Al begin januari 2015 had ERCO als eerste klassieke armaturenfabrikant zijn complete portfolio volledig naar LED-technologie geconverteerd. Dankzij de eigen ontwikkeling en productie laat de Lichtfabriek een zeer hoog innovatietempo zien. Op 1 januari 2016 bracht ERCO zijn meest recente generatie lichtwerktuigen op de markt die ten aanzien van visual comfort en efficiency opnieuw de norm bepaalt. De beursstand van ERCO op de Light + Building van dit jaar, die als motto „light digital“ heeft, biedt ontwerpers de gelegenheid om op het vakgebied informatie uit te wisselen en met ERCO lichtadviseurs de meest actuele productinnovaties van ERCO te bekijken.

Met digitaal licht ontwerpen en vormgeven

ERCO richt zich met lichtwerktuigen zowel op technisch als creatief ontwerpers. De actuele ERCO beursstand pakt de spanning tussen technologie en toepassing inhoudelijk op en zet deze formeel in een zwart-wit-esthetiek om. Een in het wit gehouden gedeelte is gewijd aan technologische onderwerpen. Hier worden aan producttafels de meest recente ERCO armaturen gepresenteerd. Als aanvulling daarop biedt een mock-up-ruimte bezoekers de mogelijkheid om zowel het lichteffect van de innovaties van ERCO te bekijken, alsmede via geprojecteerde, grafische weergaven aanvullende planningsgegevens te ontvangen. Het zwart gedefinieerde standgedeelte biedt op een veelzijdige manier inspiratie voor het gebruik van de armaturen en inspireert tot gesprekken over het vakgebied. Dit deel omvat een communicatieforum met multimediawand. Zitjes en tafels nodigen uit om er te blijven. Parallel worden specifieke lichtoplossingen van ERCO uit de toepassingsgebieden Work, Shop, Culture en Community getoond.

Binaire code in de vorm van een LED-printplaat

Een grafische afbeelding op de vloer die zich over grote delen van het standoppervlak uitstrekt, zorgt voor de optische verbinding tussen het witte en het zwarte gedeelte. Geabstraheerd komt hun vorm overeen met een LED-printplaat, waarbij deze er uit ziet als een binaire code van nullen en enen. Als schets verbeeldt deze het digitale netwerk en de daarmee gepaard gaande gegevensstromen. Met betrekking tot ERCO verwijst deze naar het motto „light digital“, alsmede naar de verbinding tussen LED-technologie en hun toepassing in de architectuurbelichting.

Waarmee bent u bezig?

Aan de buitenzijde van de ERCO stand wacht de bezoekers een klantenenquête met een knipoog. Hier staan dispensers met een zoete versterking voor de stemming over de taakgebieden van het vakgebied. Iedere ontwerper wordt uitgenodigd om iets lekkers uit de dispenser te halen die zijn persoonlijke werkgebied het beste beschrijft - om op deze wijze het projecttype van zijn voorkeur voor anderen te visualiseren.