ERCO op de Light + Building 2016: “light digital” voor technisch en creatief ontwerpers

Lüdenscheid, maart 2016. De Light + Building van dit jaar noteerde ruim 210.000 internationale bezoekers uit het vak en volgeboekte hallen. Het thema van de ERCO beursstand, die het motto „light digital“ had, was de LED-technologie en zijn toepassing in de architectuurbelichting. In het middelpunt stonden de nieuwe lichtwerktuigen, waaronder de systeemdownlight Quintessence en de plafondinbouwspot Cantax. Het optreden op de beurs toonde eens te meer aan dat ERCO weet hoe hij zijn jarenlange ervaring in de op de waarneming gerichte verlichting met de meest innovatieve technologie kan combineren.

De beursstand van ERCO op de Light + Building van dit jaar stond in het teken van de LED-technologie en zijn toepassingen in de architectuurbelichting. Zijn vormgeving berustte op een rechtlijnige zwart-wit-esthetiek en weerspiegelde de spanning tussen technische en creatieve planning. Een grafische afbeelding op de vloer met een binaire code in de vorm van een LED-printplaat zorgde voor de onderlinge, visuele verbinding van de gebieden. Op deze manier konden verschillende, deskundige bezoekers, zoals architecten, lichtplanners en elektroplanners, zich in gelijke mate betrokken voelen. Aan producttafels werd de nieuwste generatie ERCO lichtwerktuigen gepresenteerd. In een mock-up-ruimte kregen de bezoekers de gelegenheid de sprankeling en precisie van het lichteffect aan den lijve te ondervinden. Een communicatieforum met zitjes nodigde uit om er te blijven en leverde met toepassingsvoorbeelden uit de ERCO kosmos veel inspiratie op voor toekomstige projecten. Aan een buitenwand bevond zich een enquête met een knipoog over de voorkeursgebieden van de bezoekers waarop ze werkzaam zijn. Er werd meer dan 35.000 keer gestemd, bijvoorbeeld voor de gebieden Work, Culture, Shop en Community.

Flexibele systeemoplossingen voor binnenruimten

Aan de producttafels trokken lichtwerktuigen voor de binnenruimte de aandacht. De armaturenfamilie Quintessence met downlights, lens-wallwashers en richtbare spots voldoet ten aanzien van lichtkwaliteit, visual comfort en efficiency aan de hoogste vereisten voor de meest uiteenlopende kijktaken. Met een stralingshoek van 90° en een cut-off van 40° genereren de downlights een gelijkmatige basisverlichting; ook bij grote afstanden tussen armaturen.
Met de plafondinbouwoplossing Cantax, die verkrijgbaar is als spot, breedstraler en wallwasher, ontwikkelde ERCO een variant van de spanningsrailspot voor winkels en musea. Sprankelend licht, flexibele uitlijning en talloze verlichtingssterktes - bij geringe inbouwmaten en het bescheiden uiterlijk - maken de flexibele plaatsing van spots bij lage en hoge plafonds mogelijk.
Met de werkplekarmatuur Lucy brengt ERCO professionele LED-lichttechniek naar iedere werkplek in bibliotheken, kantoren of in woningen. Het gesloten optische systeem ligt beschermd binnenin de armatuur en garandeert verblindingsvrij licht met een groot visual comfort. Het minimalistische design is flexibel in zijn toepassing, hoogwaardig als verschijning en intuïtief in de bediening.

Precieze lichtverdelingen voor buitenruimten

Ook de innovaties voor de buitenruimte kregen een zeer positieve respons. De schijnwerper, breedstraler en wallwasher Kona is met hoge lichtstromen geschikt voor de enscenering van grote gebouwen en objecten. De ronde, conisch toelopend behuizing waarborgt een groot visual comfort met een zeer goede cut-off.
Bolderarmatuur Castor is bestemd voor de verlichting van horizontale vlakken. Een optisch systeem met een ringvormige lens genereert optioneel een 180°- of 360°-stralende lichtverdeling voor wegen of open terreinen. Aangezien het optische systeem verhuld blijft, wordt een goed zicht voor voorbijgangers en autobestuurders gewaarborgd.
Plafondinbouwarmatuur Quintessence met beschermingsgraad IP65 brengt de lichtkwaliteit van de binnenruimte ook naar overkapte buitenruimten of bouwwerken met hoge eisen aan vochtigheidsbescherming en stofdichtheid.

Aan het einde van de beurs gaf ERCO directeur Tim Henrik Maack een positieve samenvatting: „De Light + Building biedt een goed kader voor rechtstreekse gesprekken met technisch en creatief ontwerpers. In de dialoog wordt bevestigd dat met de LED-lichtwerktuigen de vormgevingsmogelijkheden in de architectuurbelichting steeds meer variatie bieden en dat ERCO een leidende rol in dit veranderingsproces speelt. Vrijwel iedere gesprekspartner noemt referentieprojecten die ten aanzien van lichtkwaliteit, visual comfort of gering stroomverbruik opmerkelijk zijn en nieuwe maatstaven bepalen.“

Impressies van de ERCO beursstand - <a href="//bit.ly/1Rx3ho2">www.youtube.com/erco</a>