ERCO op de Light + Building: 13 nieuwe productfamilies, volledig 100 procent LED en talloze inspiraties

Dit artikel downloaden:

Lüdenscheid / Frankfurt a.M., april 2014. Met meer dan 210.000 bezoekers uit alle delen van de wereld heeft de Light + Building zijn reputatie als belangrijkste beurs voor licht en gebouwbeheersystemen opnieuw waar gemaakt. Passend bij het topthema "Mens en licht" plaatste ERCO ook bij zijn presentatie van de nieuwste LED-lichtwerktuigen de bezoeker in het middelpunt. De multimediale netwerkstructuur van de beursstand ondersteunde daarbij het centrale oogmerk: mensen samenbrengen die elkaar over en weer inspireren.

Voor het beursoptreden van dit jaar heeft het eigen designteam van het bedrijf een spel met dimensies gecreëerd: zo deed de stand denken aan een royaal gedimensioneerde LED-printplaat, waarvan de complexe koppelingen zich zowel op de plattegrond weerspiegelden als in het design. Als interactieve en gastvrije locatie schiep het beursoptreden daardoor een omgeving die het uitwisselen van ideeën prikkelde. Gelegenheid daarvoor boden niet alleen de in totaal 13 nieuwe productfamilies en de realistische toepassingsscenario's in de "Light Box". Ook de centrale vraag wat de standbezoekers bij hun werk als inspirerend ervaren, zorgde voor stof tot discussie. Antwoorden konden natuurlijk in een persoonlijk gesprek, maar ook anoniem op talloze Post-Its worden achtergelaten. Parallel daaraan voorzag ERCO de bezoekers aan de lopende band van meldingen over licht en architectuur uit het social web. Op die wijze ontwikkelde zich in de loop van de beurs een voortdurend groeiende, levendige inspiratieruimte met een indrukwekkende hoeveelheid onderwerpen en prikkels.

Efficiënte lichtwerktuigen voor binnenruimten
Gemonteerd op lange tafels in het centrum van de beursstand, konden de LED-lichtwerktuigen van ERCO haptisch en met hun krachtige, precieze lichteffect worden beleefd. Op die manier presenteerde ERCO met Skim een plafondinbouwarmatuur die de hoogste vereisten aan efficiency met een aantrekkelijke prijs verenigt. Skim vormt daardoor het ideale lichtwerktuig voor de energiezuinige instap in de kantoor- en algemene verlichting. Compact LED biedt een combinatie van groot visual comfort en een zeer geringe inbouwdiepte. De plafondinbouwarmatuur is met name geschikt voor de verlichting van tafels en verkeerszones in kantoren, bestuursgebouwen of showrooms. De spot-, wand- en plafondwashers uit de productfamilie Pantrac zorgen in het archetypisch kubisch design voor een gelijkmatig verticale verlichting van wanden. De inbouwarmatuur Quadra biedt daarbij een alternatief: zijn efficiënte lichttechniek maakt bovengemiddeld grote armatuurafstanden bij wallwashers mogelijk met een maximale wandafstand van het 1,5-voudige. De nieuwe Vloerwasher XS integreert dankzij zijn zeer kleine model perfect in de architectuur en zorgt voor oriëntatie op verkeerswegen.

Magisch licht voor ensceneringen

ERCO toonde bovendien drie volledig herziene productfamilies die in het bijzonder geschikt zijn voor showrooms en expositieruimtes: met zijn minimalistische, cilindrische design zet Parscan elk object individueel in scène. Pollux belicht haarscherp schilderijen en producten, dankzij het contouren-beeldmasker. Een alleskunner voor shops, galerieën of musea is de armaturenreeks Optec. Deze maakt naast een contrastrijke accentuering en haarscherpe lichtbundel ook de gelijkmatige breedstraling van expositiestukken of wanden mogelijk.

Highlights voor de buitenruimte

Met de Tesis LED-vloerinbouwarmatuur presenteerde ERCO op de Light + Building de bewezen armaturenserie, uitgebreid met uiterst efficiënte LED-techniek en groot comfort door een geringe inbouwdiepte. Het programma bevat zowel wallwashers als richtbare spots en uplights, bijvoorbeeld om bomen te verlichten. De Compact LED-plafondopbouwarmatuur verenigt sprankelend licht met de robuustheid van buitenruimtearmaturen. Ze biedt de perfecte oplossing voor bestaande gebouwen, wanneer de verlichting niet in het plafond mag worden geïntegreerd. De krachtige buitenarmatuur Lightscan verlicht met zijn zeer hoge lichtstromen doelgericht zeer hoge wanden en gebouwen. De nieuwe producten voor de buitenruimte worden afgerond door de bolderarmaturen Midipoll en Panorama, die dankzij de "Dark Sky"-technologie voor efficiënte verlichting van pleinen en wegen zorgen zonder strooilicht naar boven.

Directeur van ERCO, Tim Henrik Maack, toonde zich tevreden met het verloop van de Light + Building: "De beursstand maakte het licht voor alle zintuigen waarneembaar en was voor de bezoekers en voor ERCO even inspirerend. Wij zijn bovendien blij dat wij in staat waren om het energieverbruik verder te verlagen dankzij uiterst efficiënte LED-armaturen. Dit onderstreept het grote potentieel van deze technologie", vat Maack samen.