Con su cuenta gratuita de myERCO podrá memorizar artículos, crear listas de productos para sus proyectos y solicitar ofertas. Además, tendrá acceso permanente a todos los medios de ERCO que se encuentren en el área de descargas.

Iniciar sesión

Usted tiene Artículos guardados en su lista de favoritos

Entorno técnico

Estándar global 220V-240V/50Hz-60Hz
Estándar EE. UU./Canadá 120 V/60 Hz, 277 V/60 Hz

Le mostramos nuestros contenidos en español. Los datos de producto indicados son aplicables en un entorno técnico de 220V-240V/50-60Hz.

Luminarias pendulares, de pared y de superficie Starpoint de ERCO - Iluminación eficiente con un diseño elegante

Lüdenscheid, mars 2015. Såväl i scenbaren eller på designhotellet, med regionalt kök, konceptkök eller haute cuisine: Till varje meny hör en atmosfär, som gör restaurangbesöket till en upplevelse att minnas. Belysningen spelar här en betydelsefull roll, genom att skapa en subtil atmosfär och definiera rum. ERCOs armaturfamilj Starpoint erbjuder exakt det som behövs: De slanka pendelarmaturerna sätter briljanta accenter på bord och diskar och erbjuder själva ett dekorativt blickfång, medan vägg- och takarmaturerna ger stämningsfullt ljus i hela lokalen.
Starpoint pendel-, vägg- och takarmaturer imponerar inte bara genom rätlinjig elegans, utan framför allt genom sin extraordinära ljustekniska prestationsförmåga: I det nya linssystemet skapas ljuskäglor med oerhörd precision. En speciell egenskap hos Starpoint pendel-, vägg- och takarmaturer är ljusfördelningen extra wide flood: Den extremt breda och mycket jämna ljuskäglan, som har sin källa i ett överraskande smalt armaturhus, ger en intim stämning med god visuell komfort.

Den arkitektoniska armaturen förenar hög funktionalitet med raffinerad estetik. Pendelarmaturen finns i svart, vitt och kromblankt utförande, vilket kan ge en diskret eller en mer iögonenfallande karaktär, beroende på omgivningen. Som tillval kan pendelarmaturen utrustas med en genomskinlig ring på undersidan, vilken förefaller förlänga cylindern med ett magiskt skimmer när armaturen är tänd. Därmed erbjuder armaturavslutningen en spänningsfylld kontrast till det matt svarta eller det högblanka kromet på armaturhuset. Starpoint med sina små dimensioner passar bra i rum med lågt i tak.

Effektstark ljusteknik i genomtänkt utformning
Den verkliga innovationen utgörs ändå av ljustekniken: Att en extremt bred, oval ljuskägla kommer från en så kompakt ljuskälla som i Starpoint vägg- och pendelarmaturer, torde imponera även på erfarna planerare. Det kompakta linssystemet, speciellt utvecklat för LED-teknik, förenar kollimatorns ljusfokuserande funktion med Spherolit-linsens spridningsfunktion. Detta linssystem kan därför åstadkomma en utomordentligt exakt, jämn och effektiv ljuskägla i rum med en takhöjd på upp till tre meter. Med maximalt 8 watt är Starpoint dessutom ett mycket kostnadseffektivt ljusverktyg. Dessutom utmärker sig linssystemet genom sin långa livslängd, robusthet och en mycket hög armaturverkningsgrad.
Armaturen är DALI-reglerbar och kan anpassas exakt till önskad ljusintensitet.

Rätlinjig elegans för restauranger och bostäder

Starpoint passar med sin slanka design och sina mångsidiga användningsområden perfekt på restauranger, barer, serveringar och hotell. Detta ljusverktyg passar även i privatbostäder. Med Starpoints olika utföranden kan trivsamma miljöer skapas med hjälp av olika ljussituationer. De kompakta armaturmåtten gör Starpoint särskilt lämpad för små rum och smala korridorer. Oavsett om svart, vit eller kromblank modell väljs, erbjuder den eleganta formen hos Starpoint och den genomskinliga skyddsringen ett blickfång, som med fördel kan kombineras med råa material som natursten eller trä för attraktiv kontrast.

Mångsidigt ljusverktyg

Starpoint pendel- och väggarmatur passar särskilt bra i rum med lågt i tak och i situationer där armaturerna befinner sig nära den belysta ytan, det vill säga hänger över bord och diskar. Som väggarmatur och utanpåliggande takarmatur är Starpoint idealisk för bred belysning av föremål och rumszoner, till exempel bord, receptionsdiskar, sitthörnor och baravdelningar. Med ljusfördelningen oval flood genererar detta ljusverktyg en linjär belysning för långa tavlor och skyltar eller för entréer och korridorer. På väggen ger Starpoint effektfullt släpljus, som framhäver väggmaterialens och arkitekturens speciella egenskaper.

Därutöver omfattar produktfamiljen Starpoint även infällda armaturer. Om du vill ha pressinformation om detta är du välkommen att kontakta Arno Heitland ah@maipr.com eller Wiebke Lang w.lang@erco.com.

Tekniska egenskaper hos Starpoint

ERCOs linssystem: Spherolit-lins, kollimatoroptik av optisk polymer,
ljusfördelningar: wide flood, oval flood, extra wide flood
8/18 watt